Sedan tidigare kan enskilda företag få sänkt skatt för den första, anställda medarbetaren. Regeringen vill utvidga förslaget att även gälla handelsbolag och aktiebolag. De kan få sänkta arbetsgivaravgifter från 31,42 till 10,21 procent för den första medarbetaren. Förslaget kostar 1,80 miljarder kronor 2018 och därefter 1,44 miljarder kronor per år. Finansieringen ska ske via skatt på flygresor.
Förslaget möjliggörs genom en föreslagen flygskatt.
"Regeringen har efter två år gett oss rätt och dessutom köpt vårt förslag om att sänka skatten för att göra det lättare och billigare att anställa i småföretag. Men samtidigt kör regeringen en krångligare form och en slags halvvariant och en massa hängslen och livrem. Vi föreslår att man helt slopar arbetsgivaravgiften de första två åren. Förslaget gäller för alla, till exempel nyanlända, unga eller långtidsarbetslösa som inte tidigare haft jobb”, kommenterar Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson för Centerpartiet.
Han underkänner regeringens finansiering via flygskatt.
”Vi har redan finansierat vårt förslag fullt ut med smart grön skatteväxling. Regeringen å andra sidan finansierar med en flygskatt på avstånd som inte ger någon vidare miljöeffekt. Vill man ha verklig miljöförbättring och mindre utsläpp så skulle man se till så att flygen åker mer på förnybart bränsle. Det är redan verklighet. Nyligen startade världens första kommersiella flyglinje som går på förnybara bränslen från skogsrester”.
Svenskt Näringsliv välkomnar delvis förslaget om eftersom det i ”någon mån” innebär ”en korrigering av de snedvridande problem som följde av att denna åtgärd tidigare utformats enbart för enskilda näringsidkare men inte för andra företagsformer”, men: ”Förslaget är dock fortfarande krångligt utformat med många restriktioner. Tidsbegränsningen för förslaget torde också reducera dess betydelse”.
Det skriver Svenskt Näringsliv på sin sajt. Där kommenteras även flygskatten:
”Syftet med skatten har hela tiden angetts vara att minska klimatutsläppen, men eftersom flyget redan ingår i EUs gemensamma styrmedel för handel med utsläppsrätter – där man har satt ett europeiskt tak på utsläppen – har en nationell flygskatt ingen positiv effekt för miljön. Om utsläpp minskar i Sverige ökar utrymmet att släppa ut på något annat håll inom EU. Att då hävda att det är en grön skatteväxling är inget annat är en ’greenwashing’ av en skatt som egentligen är rent fiskal.”
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...