![](https://dagensopinion.se/wp-content/uploads/2022/09/snappressen.jpg)
Expressen ska skicka ut det senaste videoinnehållet inom nyheter, sport och nöje på Snapchat. Användarna ska via appen kunna prenumerera på Expressens innehåll. Samarbetet är en del i Snapchats partnerprogram för videojournalistik via etablerade medier.
”Vi ser detta som en utmärkt möjlighet för oss att nå en yngre målgrupp med vår starka journalistik inom nyheter, sport, nöje och lifestyle. Målsättningen är att vi kan bygga en stark och långvarig relation till den här gruppen”, mejlar Expressens tv-chef Johan Eslander.
Hur ser affären ut?
”Vi har som princip att inte kommentera hur våra affärsupplägg för samarbeten ser ut. Det viktiga för mig är att vi behåller vår publicistiska integritet och själva helt och hållet styr innehållsbitarna. Så är det också i det här fallet”.
Vilken typ av innehåll ska ni skicka ut på Snap?
”Vi kommer ha tre olika profiler som användarna kan prenumerera på: nyheter, nöje/lifestyle och sport. Inom dessa tre kategorier publicerar vi de senaste nyheterna och de hetaste snackisarna inom ramen för vår tv-verksamhet för de olika avdelningarna”.
Inom partnerprogrammet kommer även Discovery att sända Wahlgrens värld och Aftonbladet Nyheter kommer att sända nyheter.
”Snapchat har en mycket engagerad community i Sverige med över 3 miljoner användare. För att inspirera och växa vår svenska community ännu mer är vi glada över att samarbeta med några av de ledande utgivarna och medieplattformarna i Sverige som kommer att addera premiuminnehåll till vår plattform genom Discover. Detta partnerskap ligger i linje med vår strategi att erbjuda snapchatters de bästa showerna som är skräddarsydda för mobilen, inom nyheter, sport, livsstil och underhållning”, pressmeddelandekommenterar Lars Bo Jeppesen, Nordenchef för Snapchat.
Utvalda kategorier
![Rolf van den Brink](https://dagensopinion.se/wp-content/themes/do/assets/img/rolf.jpg)
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.