– Preliminärt är min bedömning att det förmodligen inte krävs en grundlagsändring, av det enkla skälet att ett cigarettpaket inte uppfyller kravet på en tryckt skrift, säger han.
Det var för nästan exakt ett år sedan som folkhälsominister Gabriel Wikström (s) i ett utspel på DN Debatt berättade om regeringens ambition at införa så kallade neutrala tobaksförpackningar, som ett sätt att minska bruket i Sverige.
Kritiken har varit stor, bland annat från Sveriges Annonsörer som menar att det är ett hot mot yttrandefriheten.
Enligt förslaget, som går längre än vad som krävs i EUs tobaksproduktdirektiv, skulle det innebära att alla tobakspaket trycks i samma färg och form, utan dekor och där varumärket skrivs med ett neutralt typsnitt.
Förra månaden fick mediegrundlagskommittén i ett tilläggsdirektiv uppdraget att se över hur förslaget förhåller sig till tryckfrihetsförordningen, och om det behövs ta fram förslag på hur grundlagen ska ändras.
Men Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet, menar att det kan vara ”overkill” med en grundlagsändring och pekar på de undantag som redan finns för alkohol- och tobaksreklam som tillåter begränsningar i ”vanlig” lag.
– Så vitt jag kan bedöma så borde det inte krävas någon grundlagsändring, säger han.
Men låt säga att det krävs en grundlagsändring. Vad kan det innebära i förlängningen? Skulle andra förpackningar kunna påverkas?
– I tryckfrihetsförordningen har man angett ett antal ämnen som inte är skyddade. Där finns alkohol- och tobaksprodukter. Risken är att man expanderar den katalogen så att det blir en väldig massa som man tycker ska falla utanför. Det finns en principiell fråga här, att man inte hålla på att lägga in fler undantag, för då har grundlagen inte längre en funktion, säger han och fortsätter:
– I tryckfrihetsförordningen har man angett ett antal ämnen som inte är skyddade. Där finns alkohol- och tobaksprodukter. Risken är att man expanderar den katalogen så att det blir en väldig massa som man tycker ska falla utanför. Det finns en principiell fråga här, att man inte hålla på att lägga in fler undantag, för då har grundlagen inte längre en funktion, säger han och fortsätter:
– Men i det här fallet bör den regel som redan finns beträffande alkohol- och tobaksreklam vara tillämplig.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.