Pizzaidén är inte ny, utan väcktes när stadshuskandidaten kandiderade för Eu-valet.

– Många andra hänvisade i sina kampanjer till att de var fackliga kandidater. Jag vill engagera människor på andra sätt. Tillsammans med kampanjledningen kom vi fram till pizzaidén, säger Evin Cetin.

 

Varför just pizzakartonger?

Pizzabagarna möter mellan 100 och 150 000 personer varje dag. Min politiska tanke är att ha ett samtal med människor. På pizzeriorna möts människor med olika bakgrund, kompetens och erfarenhet.

Evin Cetin besöker ungefär tio pizzerior varje dag och att få med sig pizzabagarna har inte varit något problem.

– Det gäller att inge förtroende hos människor. Gemensamt för många pizzabagare är att de har flytt till ett land där alla har samma möjligheter. De är stolta över mig. Inte för att jag är invandrare utan för att jag är en förebild. Vart jag än går blir jag kallad pizzadrottningen.

Finns det inte en risk att pizza är det enda du förknippas med?

– Nej, eftersom jag är politiker vill jag att människor ska komma ihåg vem jag är. Blir jag erbjuden att prata om pizzasverige, får jag chans att prata om min politik.

Hur finansieras kampanjen?

Jag har en valbudget på cirka 60 000 kronor. Kartongerna kostar inte mer än ett flygblad, men jag blir också sponsrad av de som tillverkar kartongerna.