Den virala kampanjen "The epic split" såg till att hämta hem Stora Kommunikatörspriset till Volvo Trucks och reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Volvo Trucks prisas för den virala filmkampanj där filmen "The epic split", i vilken actionskådisen Jean-Claude Van Damme är den mest uppmärksammade. I bara Volvo Trucks egna Youtube-kanal har filmen över 71 miljoner visningar. 

Priset, som delas ut av Sveriges Kommunikatörer, gör Volvo Trucks pr-chef Per Nilsson "kanonglad". 

– För det första är det en stor ära att få priset. Att lastbilar är med i ett sådant sammanhang hör inte till vanligheterna och det är ett bevis på att vi har skapat engagemang kring kampanjen.

Hur ska ni följa upp detta?
– Den frågan får jag ibland. Det är klart att det blir svårslaget att överträffa något som blev så stort som "The epic split" blev men vi kommer att fortsätta att jobba med innovativa sätt att kommunicera i det nya digitala medielandskapet, säger Per Nilsson.

I juryn för Stora Kommunikationspriset satt bland andra Tom Beckman från pr-byrån Prime, ekonomiprofessorn Micael Dahlén, Stockholm stads stadsdirektör Irene Svenonius och Ericssons kommunikationsdirektör Helena Norrman. 

Oscar Örum