Bye bye standby är ett av budskapen i Eons jättekampanj. Bolaget kör två stora nationella kampanjer om året och det här är en av dem, berättar Carina Brorman.
– Men det här är ingen kampanj. Det handlar om energieffektivisering och om att göra nytta. Vi har valt ut just standby, eftersom alla kan skriva under på att de gör sig skyldig till det då och då. Vi ville påvisa lite att många bäckar små gör stor skillnad.

Men uppmanar ni inte konsumenterna att sluta använda er produkt, på samma sätt som Systembolaget?
– Nej, vi är ju av uppfattningen att man inte ska överförbruka el, utan istället använda den smart. Efterfrågan på energi ökar ju bara, snarare än minskar. Men vi har ju ett gemensamt ansvar att få ihop ekvationen med klimatfrågan och efterfrågssidan.


Finns det en koppling till problemen med kärnkraftsreaktorn?

– Just nu har vi inga problem med den, utan alt går som det ska, även om moderniseringsarbetet fortfarande pågår. Men det är ju inte bristen på el som det här handlar om och vi kan ju inte bara jobba med en fråga. Vad gäller kärnkraften vill vi att den ska fungera så bra som bara går.


Vad hoppas ni få ut av det här?

– Skapa lite diskussion, som nu. Men våra kunder kräver inte bara bättre avtal och priser, utan också rådgivning och det här är ett sätt att väcka den frågan.
Vintertid med hög elförbrukning är orsaken till varför kampanjen är så viktig just nu, berättar Carina Brorman.

Hur mycket kostade kampanjen?
– Det har jag inte rakt i huvudet och sådant kommenterar vi ändå inte. Men det är en stor kampanj, där vi valt bort vissa kanaler till fördel för en event-turné , som vi påbörjar i helgen.

Forsman & Bodenfors har skapat reklamen.