Don’t boo, vote
Orden sades av President Obama på årets Demokratiska partikonvent och visar än en gång hur skicklig han är på att vara tillrättavisande, men också charmig på samma gång (detta retoriska knep använde han senast i sitt utmärkta kampanjtal igår).
 
Men frasen påvisar också den absolut största utmaningen i amerikanska kampanjer: endast 60 procent av dem som får rösta, röstar. Detta jämfört med Sverige där röstdeltagandet ligger på över 80 procent.
 
Många skyller det låga deltagandet på likgiltighet eller brist på utbildning, men verkligheten är enklare än så. Den största anledningen till varför så få i USA röstar är svårigheten.
 
För att kunna rösta här måste man först begära ett registreringsbevis, via post, ibland hela fyra veckor innan valdagen (jag vet detta eftersom jag nyss gick igenom samma process för att byta valadress). Detta leder till att många som inte engagerar sig i valet varje dag, eller har stressiga liv med fler jobb än ett, missar att registrera sig och därmed rösta.
 
I amerikanska val är fältbudgeten, eller ground game som det kallas, det sista en kampanj skrotar. Långt innan dess avvecklas betalda medier, och lite senare digital kommunikation. Ground game handlar till stor det om att knacka dörr och registrera väljare. Obamas kampanj 2008 förändrade ground game för alltid. Genom insamling av personliga data lyckades kampanjen peka ut väljarna som helt klart ville rösta på Obama, men samtidigt hade väldigt lite kunskap om röstningsprocessen. På det sättet kunde resurserna fokuseras på att kontakta just de hushållen. Detta gjorde Obama-kampanjen till en av de mest effektiva någonsin.
 
Denna insikt har Donald Trump till stor del ignorerat. Speciellt i Florida där han öppnade sitt första fältkontor endast för några veckor sedan, och detta i en stat där Hillary redan har 51 kontor.
 
Mellan de två kandidaternas anhängare finns det emellertid en stor skillnad: entusiasm. Endast 33 procent av Hillarys anhängare uppger att de är väldigt entusiastiska för sin kandidat, jämfört med 46 procent för Trump, och detta är en stor anledning till varför valet i Florida fortfarande är ett dött lopp. Hillary-kampanjen menar dock att även om entusiasm är väldigt bra på att fylla sportarenor, så fyller det inte några vallokaler utan ground game. Om Hillary-kampanjen och de flesta politiska experterna har rätt blir, det väldigt svårt för Donald att vinna Florida, även om hans anhängare de facto är mer entusiastiska.
 
Eller som fältchefen på mitt kontor uttryckte det i ett tal till de dörrknackande trupperna idag:

My favorite thing about field is we don’t have to care about the polls or media. If you folks knock enough doors, collect enough emails, and register enough voters we will carry Florida and Hillary will win the election. That way, my head won’t have to fucking explode if Donald Trump becomes president.

 
Jonathan MillängJonathan Milläng, digitalt ansvarig för anti-Trump kampanjen i Florida, till vardags konsult på Pronto