Inför dagens utgåva av Dagens Nyheter, där klimataktivisten Greta Thunberg agerar gästande chefredaktör, funderade annonsavdelningen på att höja priserna. Både Centerpartiet och Grön Ungdom hör till hugade annonsörer som ville synas i Greta Thunberg-utgåva, men även kommersiella aktörer som Coca-Cola och BMW finns med.

Normalpris för en helsides-annons på prestige-sidan nummer tre ligger i vanliga fall på 75 000- 90 000 kronor. Men inför Greta Thunberg-utgåvan funderade DN på att höja priserna eftersom antalet annonssidor bedömdes bli färre.

Sidan tre köptes av Naturskyddsföreningen som använde utrymmet till en stor bild på en flicka med en önskelista inför jul bestående av ”Fisk i haven”, ”Många blommor”, Giftfri mat”.

Centerpartiet klippte till med en helsida där partiledaren Annie Lööf utlovar ”krafttag för klimatet”. Miljöpartiets ungdomsförbund Grön ungdom använde sin helsida till en medlemsvärvnings-kampanj.

För något år sedan visade Bonnier News upp sina almedalsplaner bland kalsonger och blusar i klädbutiken Ströms, som nu svarar med att köpa en annons och prata hållbarhet.
Coca-Cola överraskar med en helsida där företaget berättar om sina planer att ställa om sin produktion så att den blir klimatneutral. Vd för Coca-Cola European Partners i Sverige, berättar i en längre text om planerna.
Bland de kommersiella annonsörerna märks även BMW som berättar att de är ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.

Republikanska föreningen slår ett slag för att avskaffa kungahuset.

Global challenges foundation skriver ett öppet brev som inleds ”Hej Greta”.  Organisationen berättar att den föreslår ”effektivare beslutsmodeller” för att få klimatåtgärder på plats snabbare. Det öppna brevet är underskrivet av grundaren Laszlo Szombatfalvy och styrelseledamoten Johan Rockström.

övriga helsidesannonsörer
Svenska sällskapet för medicinsk forskning
WWF
Idesign
Håll Sverige rent
Simple feast