Det totala streamingtittandet ökade med 2 procent räknat i daglig räckvidd under det första kvartalet, enligt MMS. Dock rör det sig om ”en lägre ökningstakt än vad vi är vana vid att se”, enligt MMS.

Men under perioden 9 – 29 mars har tittandet ökat med 25 procent, jämfört med samma period i fjol.

Netflix, är den största tjänsten och ökade med 19 procent till en daglig räckvidd på 28 procent. Viaplay ökade med det dubbla, med 38 procent till en daglig räckvidd på 10 procent.

Däremot minskade både HBO och C More när efterfrågan på underhållning hypotetiskt ökade under coronautbrottet.

Exakt vad det beror på kan inte MMS säga, men har ändå några spår:

”Vad gäller C More så har de tappat en del tittande på att Allsvenskan och Superettan inte finns i deras utbud. Men om det är en Coronaeffekt eller inte är osäkert”, berättar Karina Malmsten, projektledare på MMS.

Under det första kvartalet minskade antalen hushåll med tillgång till HBO från 21,4 till 18, 2 procent i kvartal fyra 2019.

Folk prenumererar i lägre grad på HBO?
Ja, den slutsatsen kan man ju dra, sen skulle det vara bra med några kvartal till för att se om det verkar vara en trend som håller i sig.