I valet 2014 backade Kristdemokraterna en procentenhet till strax under 4,6 procent. Den valutvärderingsgrupp som tillsattes av partistyrelsen har bland annat tittat på den interna organisationen, kampanjarbete, budskap och prioriteringar. Dessutom har opinionsundersökningar och interna enkäter analyserats.
Gruppen leddes av Peter Kullgren och bestående av Caroline Szyber, Annelie Sundling, Andreas Sturesson och Hans-Inge Smetana, som tillsattes av partistyrelsen har nu kommit fram till varför:
• Partiets strategi att tydligare fokusera på potentiella väljare, andrahandsväljarna, var bra. Men partiet fullföljde inte strategins vidare innebörd genom att nå dessa väljare med budskap som fick dessa grupper att faktiskt lägga sin röst på oss.
• Frågan om att staten borde ta ansvar för sjukhusvården var ett flöte för partiet, medan bristen på svar när det gäller integrationsutmaningarna var ett sänke. Även frågor som rörde familj attraherade väljare till partiet.
• Partiet måste våga låta ”potentialfrågor” ta plats, även på bekostnad av hjärtefrågorna. Potentialfrågor är till exempel integration, rättspolitik och försvar.
• Att partiet fokuserade på barns- och ungas uppväxtvillkor agerade enande i partiet, men blev även hämmande i politikutvecklingen.
• Partiet har tagit kliv mot att bli mer tydliga gentemot väljarna, men fortfarande behövs större tydlighet. För få vet vad partiet står för.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.