En koppling som har lyfts fram är att Chang Fricks medverkan i Sverigedemokraternas tv-kanal Riks och att han ska ha haft en anställning där. Det är dock en uppgift som dementeras av Dick Erixon, ansvarig utgivare för Riks.

– Han jobbar inte här. Men har varit med i fem av 5 000 program som inbjuden gäst, säger Dick Erixon, som samlar sig inför medverkan i Studio Ett för debatt med Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg.

Däremot har Change Frick frilansarvode för sina inhopp bland annat för programmet Changesplaining.

– Han har väl gjort 3-4 program.

Dick Erixon, berättar om inlaget i Studio Ett.

– Jag ska försvara yttrandefriheten. Vi ska inte lägga oss platt för Erdogan. Han är en matthandlare på basaren som bara vill ha mer om regeringen kommer med eftergifter.

Hur är det då med yttrandefriheten för Riks som ägs av Sverigedemokraterna som i Tidöavtalet har skrivit under att partierna i regeringsunderlaget inte ska kritisera varandra i samarbetsområdena?

–  Regeringspartierna har klagat en del när vi har kritiserat ministrar, men vi behöver ju inte gå på personer framöver.

Och vad säger Riks ägare, Sverigedemokraterna?
– Det finns inga riktlinjer därifrån.

Efter att artikeln publicerats har det kommit fram att Change Frick har jobbat på frilans för Riks. red.