– Det är ett sätt att i ett enda ord koka ner det vi står för, förklarar Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar, valet av ett enda ord som budskap i valrörelsen.
 
Han är också nöjd med hur ordet kan användas i själva kampanjmakandet.
– Det blir så användbart. Vi skulle kunna använda ordet i trafikreklam och klä in en spårvagn, the media is the message.

Miljöpartiet använder sig också av ett ord: ”Nu.” Hur ser ni på det?
– De pratar om nutiden och vi om framtiden. Det är lite märkligt att de är så fixerade över nuet. De kanske ser på sin egen regeringsperiod.
Centerpartiet vill framåt, mot framtiden. Samtidigt kallar sig Socialdemokraterna ”framtidspartiet”.
– Jag har sett det men jag har inte märkt något, det är show don’t tell, skulle jag säga. I vilka väljargrupper går de sämst och bäst? Inte de unga. Många undrar vad de står för. Det är rätt mycket kappvänderi och inte så mycket framtid.

Ni vill också stå för ”hopp”, vilket även Moderaterna och Miljöpartiet använder sig av?
– Det är bra om fler ser möjligheterna och inte bara pratar om problem, men det kan ske på olika sätt med olika trovärdighet.
Ola Spännar ger sin bild över hur valet kan falla ut:
–  Vi tror att det blir ett värderingsval med stora ideologiska konfliktlinjer mellan liberalism och medmänsklighet och nationalist och populism. Vi vill vara det liberala alternativet.
Och vidare:
– Vi vill byta ut regeringen och förändra Sverige, vi vet att det finns problem och vi har lösningar. Vi vill hitta vägar fram. Andra partier fastnar i problembeskrivningar vill vi stå för hopp och optimism.
I helgen brakar lanseringskampanjen loss i i dagspress, tidningar som Svenska Dagbladet och Sydsvenskan, i både print och digitalt och egna kanaler.
– Sedan återkommer vi i maj med en större förvalskampanj.
Partiledarens ansikte kommer att synas en hel del i reklamen:
– Det är mycket kring Annie, hon är en av våra styrkor med sitt stora förtroende som ju är större än partiets. Hon förkroppsligar också naturligt vårt tema (”Framåt”).
 
Vilka är era huvudmotståndare?
– Socialdemokraterna och SD. Det är ingen tvekan på att vi ska byta ut den S-ledda regeringen. En röst på Centerpartiet är också en garant för att inte SD ska få något inflytande.
 
Hade det inte varit naturligare att attackera Miljöpartiet och putta dem under riksdagsspärren?
– De är så små i opinionen. Det är också S som behöver flytta om vi ska kunna byta ut regeringen.

Vilka målgrupper har ni för kampanjen?
– Vi ser flera grupper med hög potential. Det är den traditionella typen av C-väljare, ofta lite äldre och utanför städerna. Vi går särskilt bra bland väljare på mindre orter.
 
– Vi går också starkt bland unga väljare där Annie är stark, inte minst bland yngre kvinnor.
 
Centerpartiet jobbar med kommunikationsbyrån M&C Saatchi och mediebyrån Hear.