– Det sägs att en häst ger tio jobb. Det är mycket folk kring hästar, företagare, tjejer och föreningar, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.
Det är ICA som arrangerar familjedagar under en turné till landets travbanor och låter betalande partners följa med. Själva affären har dock ICA lagt ut på ett externt bolag. I paketet ingår att Centerpartiet får ett lopp uppkallat efter sig och där får dela ut pris till vinnarkusken. Centerpartiet har också en monter med med kuddsoffa och får visa kampanjbudskapet: Vi vill se mer hästkrafter på landet. För barnen arrangeras bland annat morotsstapling.
Vad hoppas ni uppnå?
– Framförallt få en massa bra samtal med väljarna. Vi har positiva vindar runt partiet och nu får vi vara med i ett positivt sammanhang och prata politik med folk i rätt miljö. Vi jobbar med hästfrågor i valet, men ser det också som ett långsiktigt varumärkesbygge.
Ola Spännar är nöjd med att Centerpartiet förknippas med Ica.
– Det är ett bra varumärke för oss att synas ihop med. Ica finns i hela landet. Det är ett folkligt varumärke och drivs ofta av företagare på bygden.
Kan man säga att ni co-brandar med Ica?
– Ja. Och med travsport.
Det var modigt av Ica att släppa in er…
– Ja, det tycker jag. Men vi är inte farliga och bits inte. Vi var med och gjorde en morotsstapling på Solvalla och det gillade Ica. Det ligger nära deras affär också.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...