Fylld av nordiskt mod ingjutet under tisdag eftermiddags firande av Östersundsbrons tioårskalas, inledde Carl Bildt sin föreläsning på World Public Relations Forum, anordnat för första gången i Sverige av Sveriges Informationsförening.
Carl Bildt anser att den nordiska regionen är väl rustad för att möta den globala konkurrensen, efter att Danmark, Finland och Sverige har rensat upp sina ekonomier.
– Tillsammans med Baltikum är vi nu det nionde starkaste klustret i världen. Men Polen är vi det åttonde. Så har det inte alltid varit. Mitt hopp, men inte min övertygelse, är att också de sydeuropeiska länderna ska rensa sina ekonomier och få en bättre tillväxt.
Carl Bildt återkommer ständigt till den ökade globaliseringen. Men någon global by för alla världens innevånare tror inte Carl Bildt på.
– Jag tror vi får många byar som ligger nära varandra och har en hög medvetenhet om varandra. Allting hänger samman idag. Oljan i mexikanska golfen påverkar Norges industri och skotska pensioner.
Globaliseringen påverkar också alla som jobbar med opinionsbildning.
– Pr ansågs i Sverige tidigare som något skumt, något som manipulerade allmänhetens opinion. Kanske fungerade det då. Men med den mångfald av medier vi har idag, kommer det inte att fungera. Idag måste du (som opinionsbildare) vara medveten om allmänhetens frågor och intressen, kunna relatera till detta med en öppenhet som var otänkbar för något år sedan. Detta är en utveckling som bara har börjat.
På Dagens Opinions fråga om hur pr-branschen och politikerna sammanblandas framöver svarade Carl Bildt att den kommer att fortsätta och att det är pr-byråerna som driver utvecklingen.
– Många politiker är duktiga på publika relationer. Som politiker lär du sig saker som inte går att lära sig i pr-skolan. Under valkampanjer möter du allmänheten och lär dig förstå och känna in den. Politiker får ett brett fält av kunskaper. Du lär dig veta vad som är viktigast just nu och hur du ska prioritera.
Carl Bildt anser att utvecklingen harkommit mycket längre i USA och att det där är betydligt vanligare att politiker blir lobbyister och pr-konsulter. Där anses juridik och lobbying höra samman.
– Men där görs mycket av arbetet via advokatbyråer, som ofta erbjuder tjänster inom public affairs. Här ägnar sig däremot advokatbyråer endast åt juridik.
Det sägs att utrikesdepartementet får läsa på chefens blogg för att få den senaste informationen. Carl Bildt, talade en del om trögheten i departementsmaskineriet, om att det behövs nya strukturer för att hålla den uppdaterad med information hela tiden. Detsamma gäller sannolikt för att hantera inflödet av information.
– Förut hölls jag uppdaterad till 70-80 procent med hjälp av medarbetarna på departementet. Andelen är mycket lägre idag. Som alla andra, utvecklar jag egna nätverk.
Scannar av källor. Jag måste ha överblick. Jag måste veta vad som är viktigt om 2-3 veckor. Då vet jag hur jag ska styra skeppet.
Carl Bildt fick frågan: Spinndoktorer eller sanningen?
– Sanningen. Det är det enda sättet. Ljuger du, åker du dit i dag. Det är bara en fråga om tid. Sedan är sanningen oftast inte så farlig, om du inte är korrupt och har varit med prostituerade under halva ditt liv. Men även då gör du bäst i att berätta det direkt.
Som utrikesminister fick Carl Bildt frågan om hur han ser på Sverige som varumärke. Svaret ska läsas med något ironiskt tonade glasögon.
– Jag kämpar ständigt med Sverigebilden. Först var bilden kopplad till sex och självmord. Oklart om de båda hörde ihop. Sedan kom Ingmar Bergman. En fantastisk man. Men inte så lycklig. Och i dag, vart jag än åker, så finns där Stieg Larsson. Har ni läst böckerna? Gör det inte. Man får en hemsk bild av Sverige. Men Sverige är också Björn Borg och Abba. Så Sverigebilden kanske bygger på en kombination av allt. Jag hoppas i alla falla att man tycker att Sverige är intressant och att folk i världen är nyfikna på oss.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.