Det handlar om visionen Stockholmsbågen, som byggföretaget Skanska, lastbilstillverkaren Scania och analysbolaget WSP jobbat med under det senaste året efter en förfrågan från Stockholms landsting ifjol.
De tre företagen har tagit fram ett koncept för hur Förbifart Stockholm kan både förlängas men också utvecklas till att kombinera biltrafik med kollektivtrafik i form av så kallade superbussar.
Konceptet presenterades på ett seminarium i Almedalen på tisdagen.
Där även landstingsrådet Gustav Hemming (c) deltog tillsammans med kommunalrådet Claes Thunblad (s) från Järfälla, som avslöjade att de tänker driva vidare konceptet.
– Vi har följt det här projektet. Nu är det dags att politiken tar vid. Jag har pratat både med Katarina Berggren (s) som representerar Botkyrka och Gustav Hemming i landstinget och vi kommer i höst att ta ett initiativ för att bjuda in alla politiska företrädare i regionen och börja diskutera ett genomförande av tanken, avslöjade Claes Thunblad.
– Äntligen får vi idéer kring hur förbifarten kan användas, där man till och med kan prata om en kollektivtrafikandel upp till 50 procent, sade Gustav Hemming.
Stockholmsbågen skulle enligt företagen inte bara vara bra för miljön, då en del av förbifarten vigs åt miljövänliga bussar, utan kan också leda till 100 000 nya bostäder längs motorvägsleden, som sträcker sig mellan Haninge och Täby. Dessutom skulle restiderna reduceras med 70 procent.
– Vår analys är att den kommer att bidra till ökad tillgänglighet i regionen, vilket skapar investeringsvilja hos många aktörer som kan bidra till bostads- och kontorsutvecklingen, förklarade Fredrik Bergström, affärsområdeschef för analys och strategi på WSP.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...