De fyra externa rådgivarna är Amanda Lundeteg, vd Allbright, Alok Alström, entreprenör, och tidigare vd för Uber i Sverige och managementkonsult på BCG, Alexander Funcke, forskare vid University of Pennsylvania samt Magdalena Westergren, managementkonsult på Seth & Partner.
Byrån 500 erbjuder de fyra experterna till sina kunder. Experterna kan sedan fakturera 500.
– Vi har ramavtal med alla våra rådgivare, så snackar vi in dem där det passar. Precis som när man anlitar mig eller andra här på byrån finns olika modeller, taxameter eller fast pris. Det är samma projektmodell och affärsmodell för experterna som för oss, säger Simon Strand, som är en av byrån 500s grundare.
Andra byråer erbjuder också externa experter i olika former, bland annat Diplomat och Prime.
– Vissa byråer har försökt på olika sätt. Men många har haft svårt att utilisera rådgivarna. Det rinner rätt ofta ut i sanden. Vi har jobbat mycket med att det ska funka och ge värde till våra kunder och oss som byrå, säger Simon Strand, och påpekar att organisationen behöver förändras för att upplägg med externa experter ska fungera.
– Det enda sättet att få det att funka, är att bygga och organisera sig och våga vara annorlunda och ta in experter utanför kommunikationsbranschen.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...