Nema Problema Foundation har hjälpt till med modellerna för kampanjen. De kommer från Sverige, Afghanistan, Syrien, Kongo, Indien och Vietnam.
Utformningen har Sveriges Byggindustrier skött i egen regi. Kampanjen går flera olika kanaler, som sociala medier, reklam i anslutning till kollektivtrafiken i Stockholm och branschpress.
Pay-offen är ”Vi bygger Sverige” och den kopplar tillbaka till ett budskap som Sveriges Byggindustrier har drivit under en längre tid, berättar Håkan Lind, kommunikationschef på Sveriges Byggindustrier, i en mejlintervju.
Vad har ni för mål med kampanjen?
”I tunnelbanan är målet att nå minst 800 000 människor. För övriga kanaler har vi olika interna engagemangsmål. På lång sikt är dock målet att fler ska söka sig till de olika byggutbildningarna och till byggbranschen.
”I tunnelbanan är målet att nå minst 800 000 människor. För övriga kanaler har vi olika interna engagemangsmål. På lång sikt är dock målet att fler ska söka sig till de olika byggutbildningarna och till byggbranschen.
Varför har ni valt detta upplägg?
”Det ska byggas 700 000 bostäder fram till 2025. Beräkningar gjorda i branschen visar att det saknas cirka 40 000 personer för att detta ska bli möjligt. En av nycklarna för att lyckas med detta är att förändra bilden av branschen så att fler får upp ögonen för vilka möjligheter den erbjuder. Idag har många en allt för negativ bild som följd av konfliktfyllda avtalsrörelser och enstaka uppmärksammade fall. Men ett jobb på ett byggföretag innebär att man är del av en framtidsbransch som är ansvarsfull, trygg och som verkar för en ökad mångfald. Dessutom med bra lön.”
Budget?
”Budgeten går inom ramen för vår ordinarie verksamhet.”
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...