Uppdraget består i att ta fram en kommunikationsplattform och kommunikationsstrategi för Try Swedish. Det är Sveriges globala exportprogram för mat- och dryckesföretag. Uppdraget är en del i regeringens Livsmedelsstrategi 2.0 och den nya kommunikationen ska lanseras i samband med Expo 2025 i Osaka.
Uppdraget har gått till kommunikationsbyrån Futurniture.
Hur långt sträcker sig avtalet?
”Det är ett långsiktigt samarbete, där vi tillsammans med Futurniture ska vidareutveckla kommunikationen för relevanta marknader och kanaler”, berättar Business Swedens marknads- och kommunikationschef Lotta Loosme.
Handlar det bara om att ta fram en kommunikationsplattform eller ska byrån även ta fram kampanjerna?
”Kommunikationsplattformen blir grunden i arbetet som därefter kommer tas ut i relevanta kanaler, kampanjer och anpassas för flera exportmarknader”.
Vad är det som ska kommuniceras och till vilka?
”I stora drag kommer vi fokusera på att prata om de stora mervärden med att importera svenska livsmedelsprodukter till nya marknader, att svensk livsmedelsproduktion är innovativ, hållbar och av hög kvalitet. Och det vill vi att fler ska få ta del av på andra marknader utanför Sverige. Målsättningen med Try Swedish är att hjälpa svenska företag ut i världen och samtidigt bidra till ökad livsmedelsexport. Business Sweden har kontor i över 40 länder och kan hjälp livsmedels- och dryckesföretag att öka sin globala försäljning genom att hitta nya marknader”.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

