Den 18 mars lämnade ytterligare fyra branscher in sina färdplaner för fossilfria affärer till kansliet på Fossilfritt Sverige. Men i färdplanerna finns också åtskilliga krav på vad politikerna behöver göra, och det snabbt, för att färdplanerna ska gå att genomföra. Här är kraven.
uppvärmningsbranschen
* Efter Energiöverenskommelsen behövs fokus på effektfrågan och hela energisystemet, inklusive uppvärmningssektorn och kraftvärme.
* Utveckla en strategi för uppvärmningssektorns roll i energisystemet.
* Skapa incitament för kraftvärme och minskat toppeffektuttag.
* Formulera byggreglerna så att de inte styr valet av uppvärmningsform
* Se över incitamentsstrukturen så att effekten av de långsiktiga styrmedlen leder till att fler kostnadseffektiva energieffektiviseringsåtgärder genomförs.
* Ge stöd till samverkansplattformar samt forskning, utveckling och demonstration av ny teknik.
* Inför styrmedel som ger incitament högt upp i kedjan, till exempel redan vid produktdesign och upphandling.
* Uppmuntra konvertering för utfasning av fossila bränslen i pannor i byggnader. Överväg förbud som sista åtgärd.
* Förenkla och skapa rättvisa villkor för småskalig el- och värmehandel
digitaliseringskonsulterna
* Tillsätt en digital transformationskommission med internationell ambition.
* Uppdatera regleringsbreven med krav på digitala lågenergistrategier.
* Uppmuntra rapportering av Scope 4/avoided emissions som synliggör digitaliseringens potential.
* Tillsätt snabbutredning om data som stödjer global hållbarhet.
* Klargör ansvar för digitalisering och hållbarhet inom varje departement.
* Tillsätt resurser för ett nationellt kunskapslyft.
* Etablera testbäddszoner för hållbar digital transformation.
sjöfarten
* finansieringsmöjligheterna av mindre fartyg bör undersökas och underlättas, givet ändrade regler för registrering i Fartygsregistret sedan 1 februari 2018.
* Inför en koldioxidfond, med norska NOx-fonden som förebild.
* Se över farledsavgifterna så att fartyg har råd att gå in och hämta last i svenska hamnar, med Finland som modell.
* Inför skattenedsättning för landansluten el i hamn för fartyg samt för laddning av batterier för eldrivna fartyg och för direktöverförd el till lindragna elfärjor.
* Statligt stöd till forskning och innovation.
* Tillför statliga investeringsmedel till sjöfarten, som sker för fordon och flyg.
* Det är av ”yttersta vikt” att eventuella reduktionsåtgärder gäller lika, oavsett fartygets flaggstat.
* Det behövs en nationell hamn- och kustsjöfartsstrategi samt en statlig hamnpolitik med målet att utveckla och optimera landets transportsystem.
bergmaterialindustrin
*Långa/förlängda drifttillstånd med rimliga villkor.
* Tydligare förutsättningar för återvinning och för marknaden för återvunna material.
* Naturvårdsverket bör ges i uppdrag att ta fram EoW-kriterier för ballastmaterial.
* Tag fram branschvägledningar för vad som inte är avfall.
* Tydligare myndighetsvägledning för inspektörer.
* Ändra Miljöbalken så att den till exempel präglas av ökade cirkulära materialflöden.
* Högre miljökrav från offentliga upphandlare.
* Inför en EU-lagstiftning kring miljöklassning av arbetsmaskiner där även utsläpp av klimatgaser och energieffektivitet ingår.
* Etablera policylabs för branschens regelverk.
* Skapa demonstrationsarenor för framtidens industri.
* Möjliggör snabbare teknikskiften med Klimatklivet.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.