Tidningen har precis startat när Dagens Opinion når Thomas Mattsson, som har agerat rådgivare i projektet, då han boardar flygplanet i Estland.

Han berättar att Repost ska kurera och ta fram oberoende nyheter för en publik inne i Ryssland. Men redaktionen ska sitta i Tallin.

– Alla journalister har fått arbetstillstånd i Estland och de har stora nätverk och kontakter.

Går det att få en publik i Ryssland, stryps inte internet och vpn-tjänster?

– Tjänster som Meduza och Novaya Gazeta är fortfarande tillgängliga för stora delar av den ryska publiken via vpn-tjänster. Det går också att nåt ut via sociala medier som Telegram, berättar Thomas Mattsson.

Sajen riktar sig främst till ungdomar och kommer att jobba mer visuellt än mer traditionella medier. Det bjuds även möjlighet till interaktion för användarna, som till exempel kan välja att ta del av redaktionens kommentarer eller inte.

Thomas Mattsson berättar att det inte går att göra sedvanlig marknadsföring för att nå publiken i

Hur ska ni å nå ut till publiken?

– Helt enkelt genom att finnas. I de här kretsarna brukar det spridas och vi räknar med en miljonpublik.

Varför heter ni Repost?
 – Det är ett ord ur det ryska vokabuläret som passar en unga ryska läsare.

Det finns ingen direkt affärsidé bakom sajten.

– Vi vill stötta det fria ryska ordet.

Finansieringen ska i stället komma från fonder och partners.

Tanken är att bilda en koalition av partners som driver tidningen förutom Bonnier och Amedia driver tidningen, som ägs av en stiftelse.

– Jag hoppas snart kunna presentera fler partners, säger Thomas Matsson.