Filmen är inspelande vid Tijuana River med tennisspelarna Mariano Argote från Mexico och Peter Clemente från USA.
Reklamfilmen har många dokumentära drag, bland annat bandande intervjuer med en amerikansk säkerhetsexpert och sekvenser med hovrande helikoptrar och tjutande polisbilar.
Slutbudskapet är ”Change your game”.
– Det här är ett sätt för oss att visa att vi tror mer på att bygga tennisnät än att sätta upp murar. Vi tror på sportens kraft att förena olika länder, säger Jonas Lindberg-Nyvang, marknadsdirektör på Björn Borg.
Varför just gränskonflikten mellan USA och Mexiko?
– Vi tyckte ämnet var så omdiskuterat och när vi fick idén, så tyckte vi att det kändes som en självklarhet att försöka. Vi står ju för öppna gränser i våra värderingar. Sedan har det inte varit en lätt övning att få till det.
Hur har ni bedömt riskerna?
– Kunde vi göra filmen utan att det skadar någon eller påverkar någon negativt, tyckte vi att det var en bra sak att göra. Vi ser det som ett sätt att gestalta vad vi står för som ett sporvarumärke, öppenhet och fair play.
Samtidigt kan det uppfattas som ni vänder er direkt till USAs president Donald Trump med ert ställningstagande?
– Det kände helt enkelt rätt att att göra det.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har precis släppt filmen och börjar får lite positiva reaktioner.
Vad räknar ni med för reaktioner?
– Vi hoppas att det blir positiva reaktioner där vi medverkar till sportens förenande kraft. Vi hoppas att folk ska dela filmen och sprida budskapet.
Hur sprider ni filmen?
– Vi sprider den globalt via våra sociala kanaler och olika pressdistributionstjänster vi jobbar med.
Ni går in i världspolitiken med ett tungt ställningstagande, är det en ny inriktning?
– Vi har alltid jobbat med att ta ställning i vår kommunikation mot exempelvis antigaylagarna i Ryssland. Vi har jobbat med olika frågor som vi tycker är viktiga i samhället, som att man ska kunna älska vem man vill och och att vi ska ha demokrati och andra ämnen som är relevanta för vår existens som ett sportvarumärke.
Kommer det mer liknande kampanjer?
– Ja, vi kokar av idéer.
Byrån bakom kampanjen är svenska Round and Round med Patriksson som pr-byrå.
Filmens producent är Klaus Thymann.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...