Det är byrånätverket Icom som skaffar en ny svensk byrå efter att under en längre tid stått utan. Icom består av ett 80-tal byråer främst inom reklam, men även pr och en del mediebyråer. Medlemskapet i Icom innebär inga förändringar i ägandet av BBS.
Icom tittade på flera byråer i Sverige innan valet föll på BBS Group, berättar Joachim Berntzon, vd för BBS Group.
– Lejonparten av byråerna i Icom är reklambyråer. Icom startade i USA när McDonalds spreds över kontinenten och de lokala byråerna började samarbeta. Kärnan är fortfarande densamma: byråerna samarbetar, men grundarna äger sina byråer och driver dem lokalt.
Joachim Berntzon ser flera fördelar med att ingå i Icom.
– Att få in nya internationella kunder är en del. Det finns redan nu förfrågningar. Vi kan också erbjuda våra kunder byråer i utlandet. Det blir kul för våra medarbetare, som kan få ett utbyte med andra. Vi kan ta del av mängder av intressanta case.
En kund som har flera byråer i nätverket är Porsche.
BBS ska ingå i en särskild nordisk enhet, Nordic unit, med Brandhouse i Danmark och Avalon i Finland samt en norsk byrå, som ännu inte är ansluten.
– I och med att Norden har vissa förutsättningar blir det som en separat del. Vi har deltagit i en del nordiska pitcher och kunderna frågar efter ett nordiskt nätverk, säger Joachim Berntzon.
Betalar man för att vara med i Icom?
– Man betalar en försumbar summa för att kunna ha ett huvudkontor som driver samarbetet.
– Man betalar en försumbar summa för att kunna ha ett huvudkontor som driver samarbetet.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...