
Direkt efter presskonferensen där Stefan Löfven berättade att han avsatte inrikesminister Anders Ygeman (s) och infrastrukturminister Anna Johansson (s), började Socialdemokraterna bygga en stödkampanj för Peter Hultqvist, som också hotades och hotas av oppositionens misstroendevotum.
– Vi märkt rätt snabbt att många kände en frustration i de sociala medierna och att det uttrycktes försvar för Peter Hultqvist. Vi tog snabbt fram tre bilder, berättar Ashkan Panahriad, organisationsombudsman för Socialdemokraterna.

– Den bild som har gått bäst är en referens till Barack Obamas ’hope’-bild, säger Ashkan Panahriad, och förklarar:
– Bilden har en hög igenkänningsfaktor. Det är en estetiskt fin bild som många känner till. Många har en relation till kampanjen och den hade ett positivt budskap.
Bilden på Peter Hultqvist har av internettroll monterats in i händerna på Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor, som drev på hårt för att väcka misstroende votum mot S-ministrarna. Montaget har delats vidare bland annat av civliminister Ardalan Shekarabis pressekreterare Peter Skeppström.
– Jag har sett bilden. Men jag har inga tankar kring den, säger Ashkan Panahriad.
Enligt Socialdemokraterna har #Backahultqvist delats 1 700 gånger och nåtts av 600 000 på Facebook. Hashtaggen är använd runt 300 gånger på Twitter, enligt Dagens Opinions uppskattning.
Kommer det fler steg i kampanjen?
– Det återstår att se. Det beror på om de borgerliga partierna väljer att backa om hotet mot Hultqvist eller inte. Vi följer händelseutvecklingen.
– Det återstår att se. Det beror på om de borgerliga partierna väljer att backa om hotet mot Hultqvist eller inte. Vi följer händelseutvecklingen.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...