Det är Sverigedemokraternas förra presschef Henrik Gustafsson som startar Sveriges första SD-inriktade pr-byrå. Han avgick som presschef december 2020, men har jobbat med kommunikationsuppdrag för partiet sedan dess. Nu kör han i gång pr-byrån GW Consulting Group. Byrån är uppkallade efter grundarens fullständiga efternamn Gustafsson Wiencke.

Det blir en byrå med ett brett erbjudande.

–  Jag samlar mina 12 år som anställd hos SD:s pressavdelning med bland annat kriskommunikation, krishantering, pressmeddelande, debattartiklar, kampanjer, valrörelser och organisationsutveckling, säger Henrik Gustafsson.

Han startar byrån tillsammans med en kollega inom grafisk formgivning som också blir en del av erbjudandet.

Inledningsvis vänder sig GW främst till SDs drygt 300 underorganisationer, som kommunföreningar och fullmäktigegrupper.

–  Det intressanta, och det schyssta, är att vi tänker ta ut en liten typ av medlemsavgift varje månad i stället för en dyr timpeng. Det innebär att organisationer hjälper varandra med finansieringen. När man behöver hjälp får man hjälp, behöver man inte hjälp får någon annan hjälp. Det blir en gemensam insats för organisationens bästa i sin helhet. Men också lite som en försäkring att i bakgrunden finns stöd om det skulle krisa.

Tanken är att komplettera SDs kommunikationsavdelning.

–  Linjen har tidigare varit att inte anlita externa byråer så kommunikationsavdelningen har byggts upp rejält.

Men GW ska även ta uppdrag från externa kunder som vill förstå och kommunicera med SD.

Inledningsvis blir GW ett handelsbolag med säte utanför Malmö.

Vad tror du författaren och kriminalprofessorn Leif GW Persson säger om ditt val av namn?
– Han verkar ganska skön och laidback så han tycker kanske att det är en hederssak att någon som vill förbättra samhället vill ta det namnet.

Var ska byrån vara om fem år?
– Då skulle jag nog vilja ha ett bolag med 10-12 anställda varav flera kommer från press och kommunikationsavdelningar. Vi ska täcka det som SDs riksorganisation inte klarar av. Det är inte realistiskt när vi pratar över 300 organisationer. Jag vill verkligen bidra i så bred utsträckning som möjligt med de erfarenheter jag har. Då har vi också säkrat ett kontor i Stockholm.