Idag inträffar Mjölkens dag (World Milk Day), som startade 2001 av FNs Food and Agricultural Organisation för att öka kunskapen om mjölk och mjölkproduktionens betydelse i världen. I år firar fler än 30 länder Mjölkens dag. Tillsammans med medlemmarna i Global Dairy Platform
Det firar Arla genom att presentera en global undersökning för att mäta allmänhetens uppfattning om mjölk och mejeriprodukter, förändringar i konsumtionsmönster, individers emotionella koppling till mjölk och mejeriprodukter. Undersökningen är gjorde bland 1 000 personer.
här är några av resultaten
63 procent av svenskarna anser att mjölk är en viktig del av deras kost.
95 procent har en mjölkbaserad favoriträtt från barndomen.
53 procent går så långt som att säga att de älskar mjölk.
39 procent anger att deras konsumtion av mejeriprodukter har minskat de senaste åren.
63 procent av svenskarna anser att mjölk är en viktig del av deras kost.
95 procent har en mjölkbaserad favoriträtt från barndomen.
53 procent går så långt som att säga att de älskar mjölk.
39 procent anger att deras konsumtion av mejeriprodukter har minskat de senaste åren.
de populäraste barndomsfavoriterna hos vuxna svenskar
• Pannkakor (60%)
• Varm choklad (55%)
• Glass (50%)
andel som uppger att deras mjölkkonsumtion har minskat de senaste åren:
• 48% i åldern 18 – 34 år
• 36% i åldern 35-54
• 34% i åldern 55+
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...