Apotekens hudreklam – från skräck till naket
Apotekets reklam för sin hudvårdserie Apoliva som byggde på en film där en blek kvinna stod ute i regnet fick snart epitetet skräckreklam.Apotek Hjärtat slår ett slag för sina hudvårdsprodukter genom annonser där fem kvinnor och en man bland de anställda är nakna.
Apotekets reklam för sin hudvårdserie Apoliva som byggde på en film där en blek kvinna stod ute i regnet fick snart epitetet skräckreklam.Apotek Hjärtat slår ett slag för sina hudvårdsprodukter genom annonser där fem kvinnor och en man bland de anställda är nakna.
Nu rasar debatten om Apotek Hjärtats reklamkampanj på bland annat Dagens Apotek.
– Vi har fått reaktioner. Det var helt inställda på. Hittills är det positiva kommentarer. Vi har också skapat ett diskussionsflöde bland branschpersoner, säger Apotek Hjärtats vice vd Bodil Eriksson.
Hon förklarar varför apoteken måste ta i så mycket för att kommunicera kring hudvårdsprodukterna.
– Hudvårdsindustrin har ersatt begreppet hudvård med skönhet och de säljer mycket på teknik. Vi har en helt annan ingångsvinkel och vill prata om den vårdande aspekten gå på funktion. Därför måste vi sticka ut.Pr-byrån Prime har inte varit med om att utforma kampanjen, som i stället växte fram genom ett internt arbete.
– Vi har byggt på kundinsikt och interna diskussioner och landat i mötet mellan personal och kunder. Kunderna förväntar sig rådgivning utifrån sina behov. Vi kom fram till att det är ett starkt och bra sätt att få i gång dialogen om hur du vårdar din hud med kunderna.
Enligt Bodil Eriksson var det inte svårt att få personalen att näcka i reklamen.
– Vi ställde inga krav utan gick ut med en öppen förfrågan. En hel del ville vara med och tyckte det var jättepositivt att vara med i vår yttersta marknadsföring. Vi kallar dem våra hjältar. Vi hycklar inte. Det är mycket hud på apotek.
Endast en man förekommer i reklamen.
–Det beror på stora övervikt av kvinnor vi har på apoteket.
Finns då inte risken att nakenbilderna och hudvården hamnar i förgrunden?
– Visst är vi medvetna om det och vi behöver få uppmärksamhet. Men det viktigaste har varit diskussionen vi har haft och vårt medvetna arbete, som sedan landat i lösningen att visa medarbetarna.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.