
Kampanjen inleds i dag med en annons på baksidan av gratistidningen Metro. Copytexten vänder sig direkt till finansminister Magdalena Andersson inför regeringsmötet på Harpsund. Vårdföretagarna ber Magdalena Andersson att ”inte dra undan mattan” för företagen som erbjuder personlig assistens.
Ingrid Hedenvind-Brask, presschef på Almega, berättar om bakgrunden till kampanjen:
– Problemet är att regeringen inte räknar upp ersättningen för personlig assistens till samma nivå som arbetsmarknadens partner har kommit överens om (löneförhandlingar). Ersättningen är den enda
intäkten företagen har och när det blir lönehöjningar ska allt ingå, arbetsgivaravgifter och pensionsavsättningar. Det blir tämligen svårt för våra medlemsföretag och det har vi påtalat för regeringen länge. Vi har haft kontakt med ministrar och försökt få dem att förstå att det är en omöjlighet, men får inget gehör och då behöver vi gå ut och berätta om det inför höstbudgeten.
Vad ska kampanjen åstadkomma?
– Vi hoppas att vi får i gång en dialog och ett samtal kring assistansföretagen att det är viktigt att skapa bra förutsättningar i en av de mest utsatta grupperna i samhället.
Varför Metro?
– Vi tycker att vi når över en miljon läsare i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Vårdföretagarna kör även två filmer för sociala medier, en där copytexten visas och en där en företagare inom personlig assistens berättar om sin verklighet.
Vårdföretagarna och Almega har tagit fram kampanjen i egen regi.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...