De senaste veckorna har pensionsbolaget Allra och dess ledning hårdgranskats av Svenska Dagbladet. Den 14 februari valde Pensionsmyndigheten att köpstoppa Allras fonder i väntan på besked kring anklagelser om att PPM-bolaget ska ha vilselett och pressat kunder med hjälp av aggressiv marknadsföring.
Sedan dess har såväl två namnkunniga personer valt att lämna styrelsen: Svenskt Näringslivs tidigare vd Ebba Lindsö (kd), som är ordförande i sjätte AP-fonden på mandat från finansmarknadsminister Per Bolund (mp),och ex-justitieministern Thomas Bodström (s).
”I takt med att Allra upptagit allt mer av medias uppmärksamhet har det som började som en rättmätig kritik mot våra fonders avkastningsnivåer bytt fokus och antagit drevliknande proportioner”, skriver Allras vd Alexander Ernstberger i en kommentar till Dagens Opinion, levererad av kommunikationschefen Anton Abele.
Anton Abele är tidigare moderat riksdagsledamot och värvades till Allra från JKL vid årsskiftet 2015. Han vill avvakta med att kommentera krishanteringen till dess att Pensionsmyndighetens frågor om bolagets verksamhet, totalt tretton till antalet, besvarats. Deadline är satt till fredag.
Allra har hittills föredragit att besvara frågor kring verksamheten skriftligt på grund av den ”extrema detaljgrad kring enskilda delar av verksamheten (exempelvis frågor kring enskilda värdepapper)” som bland annat Svenska Dagbladet ställt.
”SvD kan givetvis önska att vi hade besvarat dessa frågor muntligen i en fysisk intervju men jag kan med säkerhet konstatera att det inte finns något annat fondbolag som skulle svarat på dessa typer av frågor muntligen av det enkla skälet att det helt enkelt är omöjligt att ha den information som efterfrågats i huvudet. Det krävs faktaunderlag för att svara på majoritet av de frågor som ställts och med anledning det har skriftliga svar varit mest lämpligt”, skriver Alxander Ernstberger.
Det betyder inte att det är tyst om Allra. Tvärtom.
Jan Guillou slår, i en kolumn i Aftonbladet, fast att 30-årige Alexander Ernstberger och ”hans kumpan”, medgrundaren David Persson Rothman, ”plundrat svenska pensionärer på hundratals miljoner”. Han beskriver dem som finansvalpar som ”genom en aggressiv telefonförsäljning med utfästelser om guld och gröna skogar till omisstänksamma pensionärer” bryter mot god affärssed. Möjligen ser han antagonister från tiden på Solbacka läroverk för sitt inre öga.
”Kumpanerna” fick in en blixtsnabb replik. Debattartikeln och sammanhang dök snabbt upp på Allras hemsida. Eller snarare Allras på sprillans nya sajt ”Allra inifrån” med ”Om Allra, av Allra” som tagline. Strategin är tydlig – se till att styra storyn själv.
På sajten samlar Allra tidningsartiklar om bolaget och förser dem med egna kommentar, ibland flera gånger per dag. Därför rekommenderar Alexander Ernstberger att du besöker den ofta. Hit hänvisas också upprörda röster från Facebook.
”Mot bagrund av att vi upplevde att vi inte riktigt fick ge svar på tal trots våra över 50 svar till bland annat SvD, beslutade vi oss för att lansera Allra Inifrån för att kunna ge vår syn på den kritik som framförts.”
Lanseringen av sajten Allra inifrån, som boostas med hjälp av Google-annonsering, skedde i form av en helsidesannons i Dagens Industri och Expressen – inte i Svenska Dagbladet.
”Vi har bett om att få publicera annonsen i SvD, för att kunna ge vår syn på den aktuella mediegranskningen, men de har vägrat att publicera den, vilket kan tyckas lite märkligt när andra medier inte haft några problem att publicera den”.
Nu tar Allra även ytterligare steg och kallar till en presskonferens klockan 11 i dag. Då ska Allra ”sjösätta ett omfattande åtgärdspaket” och en ”externt rekryterad styrelseordförande blir ansvarig för förändringsarbetet”.
”Jag vågar påstå att vi vänt på varje sten för att komma till botten med frågeställningarna och ge Pensionsmyndigheten så uttömmande och klargörande svar som möjligt. Min förhoppning är att dessa svar kommer att bidra till att Pensionsmyndighetens och spararnas förtroende för Allra återupprättas”, skriver Alexander Ernstberger i pressinbjudan.
Oscar Örum & Rolf van den Brink
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...