– Vår utgångspunkt är att valet är helt öppet fram till valdagen. Varje dag, varje timme och varje minut kan avgöra valet, säger moderaternas partisekreterare Per Schlingmann. Därför tydliggör vi att det finns ett vägval och två olika alternativ. Ska vi framåt eller bakåt?
Detta är en av frågeställningarna som finns i kampanjmaterialet. Andra är "Mer bidrag eller jobb?", "Sedelpress eller ekonomiskt ansvar?", "Flum eller kunskap?". Kampanjen kommer att synas i utomhusmiljö.
– Alliansen kommer också att presentera ett gemensamt valmanifest innan valet, men när kan jag inte berätta, säger folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag. Valrörelsen har fyra utgångspunkter: den ska handla om framtiden – inte bara det som vi har gjort, vi vill ha en debatt om ansvar, den ska vara sakfrågeinriktad och vi behöver en maximal mobilisering.
Kristdemokraternas partisekreterare Lennart Sjögren berättade också att valrörelsen kommer att innehålla en bussresa i landet där statsråd, ledande kommunpolitiker och toppkandidater ska möta väljare, man ska ordna träffpunkter i Stockholm, Göteborg och Malmö samt ta fram en Iphone-app för Alliansen.
Affischkampanjen uppges ha en budget på 20 miljoner kronor, som finansieras gemensamt av de fyra partierna. Exakt hur mycket varje parti betalar vill man inte berätta, men Per Schlingmann säger att "vissa är mer nöjda än andra", men tillägger också att det finns en överenskommelse om att mandatfördelningen styr hur mycket pengar varje parti bidrar med.
Reklambyrån Garbergs har gjort kampanjen.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.