Medieföretaget Alkompis, som vänder sig till de arabisktalande i Sverige, kör igång ett affärsmagasin tillsammans med Facebook och Klarna.

Webb-tv-programmet heter Alkompis Marknad som handlar om ekonomi, företagande och digitalisering. Programmet ska sändas en gång per månad under ett års tid. Partners är Facebook, Krea och Klarna. Andra företa som deltar är Ikano Bostad, Swish och Novare.

I det första avsnittet deltar näringsminister Ibrahim Baylan (s), Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf samt Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

”Nu ser vi en allt högre efterfrågan bland våra följare på annan typ av information om frågor som till exempel ekonomi och företagande. Som företagare behöver man förutom själva hantverket även kunna navigera sig igenom myndighetsinformation, förstå den svenska marknaden och ha rätt kontaktnät. Det kan även handla om frågor där man inte har någon kunskap med sig från sitt hemland som till exempel hur pension fungerar i Sverige, eller om börsen och sparande i aktier eller fonder”, kommenterar Julia Agha, vd Alkompis.