Ikea har tillsammans med byrån Futurniture tagit fram 30 frågor om ”pinsamma” saker människor kan göra i sina vardagsrum. Sifo har ställt frågorna till 2 000 personer, som också har fått kategorisera sig i grupper som ”chefer”, ”raggare” eller ”hårdrockare”. Även demografiska variabler finns med i undersökningen.
– Vi vill gärna få mer prat om hur vi har det i livet hemma. Alla vanor och ovanor. Vi är ju ett nyfiket företag, förklarar Tina Björeman, pressansvarig för heminredning på Ikea i Sverige.
Hur ska ni använda undersökningen?
– Vem vet kanske i vår produktutveckling. När vi har gjort hembesök, förstod vi att ett av irritationsmomenten är laddsladden. Därefter designade vi en laddplatta integrerad i en lampfot.
– Vem vet kanske i vår produktutveckling. När vi har gjort hembesök, förstod vi att ett av irritationsmomenten är laddsladden. Därefter designade vi en laddplatta integrerad i en lampfot.
Ikeas spaning är att vardagsrummet håller på att ta tillbaka sin plats som aktivitetsrum, där allting kan hända.
– Först samlades man runt brasan. Sedan blev tvn brasan. Nu har vi små eldar överallt i vardagsrummet. En del pysslar med sina enheter, medan andra kanske gör yoga.
Ikea har förstås även försökt få uppmärksamhet för sin undersökning.
– Vi har lagt upp den på Facebook. Aftonbladet, Familjeliv och flera andra har skrivit om undersökningen, Nu i slutet av sommaren, tänkte vi att det skulle vara trevligt och intressant för folk att prata om sina vanor och ovanor.
från undersökningen
* Var tredje chef har ljugit om att godiset är slut för att de vill ha det för sig själv.
* Varannan stockholmare tycker att deras inredningsstil är bättre än sin partners.
* 49 procent av alla hårdrockare har klippt tånaglarna i soffan.
* Nära en tredjedel av alla heminredningsintresserade har fått en ful present som bara får stå framme när den som gett den är på besök.
* 27 procent av alla smålänningar har fuskat mot barn i sällskapsspel.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...