– Det är en positiv och framtidsinriktad kampanj, vi vet vad vi vill förändra för att få ett rättvisare land. Det är också en otålig kampanj, säger socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin.
 
Liksom Alliansen vid presskonferensen igår, onsdag, betonar Mona Sahlin att väljarna står inför ett vägval med två olika färdriktningar. Att valet blir en kamp om värderingar och ideologi.
 
I både tv-kampanjen och de valaffischer som nu visas upp ligger tonvikten på ungdomsarbetslösheten.
 
– Det är ett samhällsproblem som säger mycket om regeringens politik, förklarar Mona Sahlin.
 
Reklamfilmen börjar sändas på måndag. Och utomhuskampanjen kommer att "gå brett", ospecificerat hur brett. I samband med valupptakten kommer ytterligare kampanjmaterial att presenteras. Dessutom planeras en annonskampanj längre fram, med andra typer av enheter. Och på måndag är det dags att presentera de rödgrönas gemensamma kampanj.
 
En timme innan socialdemokraterna presenterade sina valaffischer, hade moderaterna gjort detsamma. Det föranledde partisekreteraren Ibrahim Baylan att kommentera deras kampanj.
 
– Det visar hur olika vi ser på saken. Vi ser samhällsutmaningarna, att ungdomsarbetslösheten inte är en synvilla. Hos moderaterna handlar kampanjen om spelet, medan vårt mål är att få ned arbetslösheten.