”För att gå rakt på sak, kommer många smarta, begåvade och hårt arbetande människor att lämna oss”, skriver Daniel Ek i ett meddelande.

Han skriver vidare:

”Den ekonomiska tillväxten har avtagit dramatiskt och kapitalet har blivit dyrare. Spotify är inget undantag från dessa realiteter”.

Och vidare:

”För att anpassa Spotify till våra framtida mål och säkerställa att vi har rätt storlek för de utmaningar som ligger framför oss har jag fattat det svåra beslutet att minska vår totala personalstyrka med cirka 17 procent i hela företaget”.

Spotify har runt 8 000 medarbetare varav runt 20 procent I Sverige. Även för ett år sedan genomförde Spotify ett liknande program. Då skulle personalstyrkan ner med 6 procent.

Under det tredje kvartalet kom Spotify upp i ett rörelseresultat, som för en gång skull var positivt, på drygt 300 miljoner kronor. Detta samtidigt som marknadsföringen och content-produktionen byggdes ut.

Men det räcker inte. Spotify måste bli mer produktivt och effektivs, anser Daniel Ek.

”Idag har vi fortfarande alltför många människor som ägnar sig åt att stödja arbetet och till och med göra arbete vid sidan av arbetet i stället för att bidra till möjligheter med verklig inverkan. Fler människor måste fokusera på att leverera till våra viktigaste intressenter, kreatörer och konsumenter. Med två ord måste vi bli obevekligt resurssnåla”.