• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 Sep 2025

Prime receptbelägger Sverige

Med hjälp av sin byrå Prime kör Visit Sweden igång en kampanj där Sverige marknadsförs ”på recept”. Flera läkare stöttar kampanjen.

Visit Swedens nya internationella kampanj The Swedish Prescription är tänkt att vara ett kreativt sätt att berätta om Sverige som ett hållbart resmål med aktiviteter för psykisk och fysisk hälsa. Visit Sweden och Prime har som utgångspunkt studier som ska visa naturupplevelsers betydelse för människors hälsa och välbefinnande.

Kampanjen består av en film som visar bland annat isbad, bastubad och fest i kåta. I filmen berättar en läkarfigur att Sverige kan skrivas ut som recept av din doktor.

Till kampanjen hör en lista på ”vetenskapligt bevisade hälsofrämjande aktiviteter över hela Sverige”, som stöds av Yvonne Forsell, Professor Emeritus vid Karolinska Institutet – ett av världens främsta medicinska universitet. På listan ingår aktiviteter som skogsbad och fika. Fyra läkare från USA, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna stöttar kampanjen.

Till kampanjen hör även en blankett som intresserade kan skriva ut och ta med till sin läkare, som då ska ”skriva ut Sverige som recept”.

”Att besöka Sverige är rena hälsokuren, och därför är det mycket glädjande att läkare runt om i världen kan skriva ut Sverige på recept för bättre hälsa”, kommenterar Susanne Andersson, vd för Visit Sweden.

Kampanjen rullar ut den 23 september i Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, USA, Kina och Norden. Huvudmålgrupp är”den nyfikna, globala resenären med Sverigeintresse”.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-29, 12:05

Pressbyrån vill flytta Kanelbullens dag – startar ”fackförbund”

Pressbyrån startar med hjälp av sin reklambyrå Åkestam ett fiktivt fackförbund. Syftet är att flytta Kanelbullens dag från till en vardag. Och få till en snackis.

kampanj
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-06-26, 12:55

Kampanjar med hundkött i Almedalen

Aktivister bjuder på smakprov av ”hundkött” från Gotlands ekologiska hundfarm.

almedalen 2025kampanj
2025-06-26, 10:51

Tiktok kör svensk sommarkampanj

Tiktok kampanjar om hudcancer och solsäkra vanor.

kampanj
2025-06-25, 10:22

Almedalen får välbefinnandekarta

En karta ska guida till platser som främjar välbefinnande mitt i Almedalsbruset.

almedalen 2025kampanj
2025-06-25, 10:05

ChildX groomar politiker i Almedalen

Barnrättsorganisationen ChildX kör grooming-kampanj i Almedalen.

almedalen 2025kampanj
2025-06-13, 07:33

Visita och Företagarna matkrigar i Almedalen

Besöksnäringens branschorganisation Visita och organisationen Företagarna går till attack mot en gemensam fiende under Almedalsveckan.

almedalen 2025kampanjopinionsbildning
2025-06-02, 12:22

Folksam tar fram ny kommunikation – vill bli enklare

Försäkringsbolaget Folksams inhousebyrå har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept.

Casekampanj
2025-05-28, 15:06

M reklamkuppar S-kongressen i Göteborg

Moderaterna i Göteborg kör en annonskampanj kring Socialdemokraternas pågående kongress.

kampanjpolitik
2025-05-28, 08:58

OLW byter payoff med tre filmer

Med hjälp av kommunikationsbyrån Kids Collective, byter Orklas chipmärke payoff som sjösätts via tre reklamfilmer.

Casekampanj
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Sveriges Lälkarförbund • 2025-10-16

Kommunikationsstrateg till Sveriges Läkarförbund

Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård...

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Reform Society värvar S-tungviktare och Stegra-chef
  • Chefen lämnar Sveriges Kommunikatörer
  • Veckans Brief: Sveriges största undersökningsbolag –…
  • M vill ersätta ”jobbskatteavdrag” med ”jobbavdrag”
  • Sju nya till Consids kombyrå

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram