
Det är Hanna Brodda, senast pr-konsult på Rippler, som blir ny chefredaktör på Add Health Media. Där ska hon driva de vetenskapliga tidskrifterna Onkologi i Sverige och Neurologi i Sverige samt för branschforumet Pharma Industry. Hanna Brodda har även jobbat som chefredaktör för Life Science Sweden och MedTech Magazine. Hanna Brodda tar över efter Ulrika Nyberg, som ska ha ett nytt jobb på gång i mediebranschen.
Hur gick det till när du fick jobbet?
”Tackar som frågar. Jo, jag hade ett möte med Ulrika Nyberg, en tidigare kollega, vi jobbade tillsammans på Mentor som drev branschtidningar, hon var mycket angelägen att ses snabbt. Där började hon göra reklam för jobbet som chefredaktör för tidningarna Onkologi i Sverige och Neurologi i Sverige och veckobrevet Pharma Industry och undrade om jag ville ha det. Det lät intressant och därefter träffade jag vd Lisa Miksell och tycke uppstod, berättar Hanna Brodda via mejl.
Vad ska du uträtta?
”Chefredaktörsjobbet handlar om att serva verksamma inom akademi och vård med intressanta och angelägna nyheter. Huvudsakligen handlar det om att göra det journalistiska urvalet av de studier som kommer in till redaktionen. Att välja vilka artiklar och vilken forskning som ska refereras”.
Varför brinner du för detta jobb?
”Jag älskar att tänka att sjuka ska få bättre behandlingar. För att det ska ske krävs massor av forskning. Vi inom media har vår uppgift som är att väcka intresse och sedan dela resultat. Det gör att forskare hittar varandra, vården blir uppdaterad och vetenskapen får i bästa fall beslutsfattare att överväga anslag och sedan godkänna för marknad”.
Vad får du för lön?
”Motiverande.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.