Moderaterna har i opinionsmätningarna konsekvent legat under valresultatet, och ofta under Sverigedemokraterna. En viktig anledning, identifierad av bl.a. Miljömålsberedningens ordförande Christofer Fjellner och Timbros vd, tillika Ulf Kristerssons kortvarige statssekreterare PM Nilsson, är att välutbildade kvinnor i storstad inte imponeras av partiets politik. I mätningarna går många som tidigare röstat på moderaterna direkt över blockgränsen till socialdemokraterna eller i vissa fall Center- eller Miljöpartiet, vilket akut hotar Kristerssons fortsatta regeringsmakt.
Att stärka klimatarbetet skulle hålla kvar eller locka tillbaks lättrörliga, unga marginalväljare. Samtidigt skulle det adressera att stora delar av näringslivet, inklusive industrins tunga aktörer, är så måttligt imponerade av vad Tidöpartierna åstadkommit för att underlätta omställningen att de inte kan förväntas lyfta ett finger för borgerlig seger i valet. Dessutom ger en stärkt klimatprofil moderaterna en tydlig och välbehövlig konfliktyta mot Sverigedemokraterna, inom ett sakområde där SD har låg trovärdighet – betydligt mer lockande för moderata strateger än en konflikt gällande migration eller brottslighet där SD:s trovärdighet är hög.
Sakfrågemässigt har moderaterna gjort omställningen svår för sig, eftersom de så starkt profilerar sig som ett parti för billig bensin och diesel – Elisabeh Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack. Dessutom har tre år av utomordentligt svag politik eroderat den trovärdighet som eventuellt fanns på klimatområdet tidigare och att Kristersson personligen är både kunnig och engagerad i klimatfrågan är allt svårare att hämta hem. Kanske blir
Omprofileringen därför framför allt regional, med en åtminstone delvis framgångsrik historik i närtid av att lyfta fram hur större städer är för människor snarare än bilar och hårt kritisera miljöpartiet för att ha höjt SL-taxorna.
Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
