Kvällstidningen Aftonbladet sjösätter ett försök till lokal journalistik. Först ut blir Malmö.

Det blir den första av flera i en större satsning på lokal journalistik.

”Vi är redan stora i de flesta svenska städer och i många regioner störst. Med lokala redaktioner förbättrar vi vårt erbjudande till läsare och kunder, både när det gäller nyheter och annonser”, kommenterar Lotta Folcker, chef för Aftonbladet Labs.

”Malmöiterna” kommer att ”erbjudas ett enkelt sätt att snabbt uppdatera sig om vad som händer i staden”, lovar Aftonbladet.

Om lokala medier med egna affärer ska vara oroliga?

”Lokaljournalistiken har försvagats på många håll i landet samtidigt som aktörer som Facebook och Google jobbar hårt för att vinna mark. Lokaltidningarna satsar med rätta på digitala prenumerationer. En stark digital aktör som Aftonbladet har både ett ansvar och en möjlighet att bidra till en bredare nyhetsbevakning. Framåt ser vi gärna samarbete med publicister i regionerna”, kommenterar Lotta Folcker.

Aftonbladet skriver vidare i sitt press-kit:

”Förutom den nära journalistiken kommer destinationssidan att innehålla en rad lokala erbjudanden från hela Schibstedfamiljen.”

mer info kan komma