Reformklubben anställer en av landets tyngsta opinionsbildare inom klimat och miljö. Han tycker att Greta Thunberg på kort tid har lyckats med vad klimat och miljörörelsen inte har klarat på decennier

Det är Jesper Liveröd som går till Reformklubben där han blir seniorrådgivare. Han kommer senast frånett jobb som press och pr-chef Naturskyddsföreningen, men har även jobbat på Unicef, som pressekreterare åt miljöminister Åsa Romson och som kommunikationsansvarig för svenska Greenpeace.

– Jag är en trädkramare i hjärtat. En större del av mitt vuxna liv har jag jobbat med opinionsbildning och kommunikation inom ramen för miljörörelsen, säger Jesper Liveröd.

Hur hamnade du på Reformklubben?
– Jag började titta mig om och visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen efter Naturskyddsföreningen. Jag var inte generellt intresserad av pr-branschen, men har haft en del med Reformklubben att göra. Jag gillar att byrån ligger i framkant inom digital public affairs och är måna om att ha en tydlig värdegrund, de gör inte ful-pr, det finns hjärta bakom hjärnan. Jag kom i kontakt med den dåvarande byråchefen Rebecca Duvemyr, träffade senare Birgitta Pagot (vd) och nu så sitter jag här.

Vad ska du göra?
 – Jag ska använda mitt yrkeskunnande inom opinionsbildning, medierelationer och strategisk kommunikation och arbeta med stöd till organisationer i första hand. Jag har ju en nisch inom miljö och klimat, men är generellt intresserad av att jobba med samhällsförändring och organisationer som gör samhället bättre.

Använde du byråer under din tid på olika miljöorganisationer?
 – Inte jättemycket. Miljörörelsen har en stark DIY-kultur. Det är på gott och ont. Man är noga med resurserna, samtidigt står man ibland och stampar på samma fläck med kommunikationen.

Du som har jobbat med kommunikation kring klimatet så länge, varför får Greta Thunberg på kort tid det genomslag som klimat och miljöorganisationerna inte har fått på decennier?

– Jag har funderat på hur man ska engagera människor i över tio år. Miljörörelsen pratar ständigt om hur man ska göra för att aktivera och engagera folk. Vad gäller Greta har jag inget säkert svar. Det finns något attraktivt i att hon liksom är David mot Goliat och är så fullständigt anspråkslös i sin person. Hon går sitt eget ärende. Kanske är det absolut viktigaste att hon är drastiskt uppriktig. Hon är samlad och konkret och helt skoningslös i det hon säger till världens ledare. Miljöorganisationer håller ibland tillbaka lite eftersom de vill hitta lösningar och skapa konsensus. Lösningar och saklighet har varit ett politiskt framgångsrecept för organisationer som till exempel Naturskyddsföreningen, men rent kommunikativt har det ibland varit svårt att hitta tonen. Nu har Greta Thunberg tagit bladet från munnen på hela klimatrörelsen.

Vad får du för lön på Reformklubben?
 – Men det är ju alldeles för personligt.