Mediebevakningen av rättegången mot ASAP Rocky & Co är en chans för undernärda medier att skaffa sig billiga och snabba kolhydrater. Även medier som inte borde ta chansen tar den, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Det är sommartorka och alla väntar på STORYN och så kommer den. Den numera världsberömda hiphop-artisten ASAP Rocky kastar inför rullande mobilkameror den 19 åriga invandraren i gatan och snart ser president Donald Trump chansen att slå ett slag för ”sina afroamerikaner”, som hittills har röstat på andra kandidater i amerikanska presidentval. Storyn exploderar i sociala medier. Andra kändisar hakar på, Kanye West, Leif GW och Hanif Bali, ja alla som vill spela en roll behöver relatera till denna megahändelse, trots att det egentligen handlar om ett av många, tragiska misshandelsfall i Stockholm. Det gäller utredarna som skriver ett löjligt överarbetat förundersökningsprotokoll på över 500 sidor. Det gäller mig som skriver detta.

Sommartorka och superstory, vilken redaktion kan låta bli att ge järnet. Och det gör de. SVT Aktuellt toppade sin nyhetssändning igår med att rättegången hade inletts. Dagens Nyheter skrev inte mindre än tre helsidor.  Dessa två av Sveriges mest ansedda och utbredda medier väljer alltså att prioritera en enkel misshandelsrättegång i Stockholms tingsrätt. Men borde de?

ASAP Rocky-storyn ger också en spegel över hur svenska medier kan fungera i dag:

* Få stora medier vågar eller förmår eller prioriterar att sätta en egen agenda, utan följer den för dagen största storyn. Det är som vanligt Följa John, vilket borde skapa chanser att få fram egna agendasättande storys.

* De stora mediernas redaktioner tänker i första hand utifrån sin egen, redaktionella verklighet och inte utifrån vad kärnläsarna egentligen efterfrågar. Självklart tycker redaktionerna att ASAP-storyn är störst av allt, men vill DNs läsare läsa tre helsidor om det, som bygger på information som går att få tag på annat håll för de mest intresserade, till exempel tråden om Flashback, som när detta skrivs har haft över 2,5 miljoner läsare

* De stora medierna följer minsta motståndets lag, det är lätt att bygga en lång och tung story om ASAP-rättegången med hjälp av färdiga inlägg på Twitter, förundersökningsprotokoll och uppgifter i andra medier.  Eller hur många medier har tillfört ny information, förutom en del detaljer om målsäganden och dennes vän.

De här funderingarna ska sättas i bakgrund av public service som allt mer blir ifrågasatt från högerpopulistiskt håll och kommersiella riksmedier som brottas med intäktsproblem. Både public service och kommersiella medier utmanas också av sociala medier-jättar som Facebook, Instagram och Snapchat och Twitter om publiken.

Det är inte konstigt därför att pressade och utmanade och lite svältfödda medier tar chansen att skaffa sig snabba kolhydrater som ASAP Rocky-storyn. Men vi vet ju hur det är med snabba kolhydrater. Det bygger inte ett hälsosamt medieföretag på sikt. Det är det långvariga smågnetet med publiken som kung som kan leda till framgångar. Att frossa för mycket i ASAP Rocky-storyn, kan vara kontraproduktivt:

* Publiken får uppfattningen att medierna öser ut billig generisk information som de kan till sig var som helst på stan.

* Det skymmer sikten för vad publiken är beredda att betala för.

* Redaktionen får en snedvriden uppfattning om vad som vad som egentligen ska prioriteras.

Rolf van den Brink

rolf@dagensopinion.se 

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se