Youtube börjar komma i fatt de största traditionella tv-kanalerna i räckvidd. De andra nätkanalerna ligger långt efter. Det visar en undersökning från Mediavision.

Youtube når under det första kvartalet 21 procent av befolkningen dagligen. Endast SVT och TV4 når fler en snittdag.  Bland de unga är Youtube den överlägset största kanalen. Var tredje 15-24-åring använder tjänsten en snittdag. Nu börjar även äldre titta på Youtube. Den dagliga räckvidden har fördubblats i åldersgruppen 65-74 år jämfört med det första kvartalet år 2014.
Kraftigast är ökningen bland Youtubekanaler för matlagning, hälsa, skönhet och mode.

De andra nätkanalerna ligger långt efter vad gäller räckvidd, enligt Mediavision:

Youtube 21%
SVT Play 11%
Netflix 10%
Aftonbladet 7%
TV4 Play 5%

– Det är en nyhet att Youtube nu är i nivå med några av våra största tv-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid. Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella TV-aktörer. Annonsörerna ser redan idag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på Youtube. Tv-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster, säger Marie Nilsson, vd för Mediavision.

Det ska dock sägas att det är dött lopp mellan Netflix och Youtube bland nättjänsterna när det gäller daglig tittartid.

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...