TNS Sifos reklammätning visar att tv står sig fortsatt starkt som reklammedium under 2014. Direktreklam är däremot en förlorare.

TNS Sifos mätning bygger på att reklamvolymen mäts upp i kanalerna. Med hjälp av mediernas prislistor matchas sedan bruttoförsäljningen fram. Avdrag för rabatter framkommer alltså inte i statistiken.

En körning visar att MTGs tv-kanaler TV3 och TV6 ökade sin bruttoförsäljning av reklamutrymme rejält. Tv-kanalerna har haft svårt att locka tittare, som väljer internet-baserade medier. Det innebär att priserna skjuter i höjden för reklamutrymmet, när antalet reklamkontakter via tv minskar. TV3 och TV6 ändade sin prissättning under 2014 och det har ökat deras bruttoförsäljning rejält, åtminstone på pappret.

De tre tv-kanalerna TV3, TV4 och TV6 är landets största medier enligt TNS Sifos sätt att räkna. På fjärdeplats kommer Mediekompaniet, som är ett säljbolag för Sveriges största lokaltidningar. Den största enskilda tidningen är Dagens Nyheter som med näppe lyckades behålla sin försäljningsvolym. Tidningen är dock fortsatt större än Aftonbladet, enligt TNS Sifo. Sydsvenskan och Göteborgs-Posten tappar betydligt mer i försäljning än SvD och DN.

Den största reklamradiostationen är Mix på plats 15. Den största affärstidningen är Dagens Industri som ökade med 6,6 procent till 585 miljoner kronor, brutto.

Bland huvudmedierna är tv störst följt av morgonpress och landsortspress. Direktreklam minskar med 28 procent medan tv, utomhus och radio ökar. Internet är inte med i TNS Sifos mätning.

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...