Trots att medierna rapporterar övervägande negativt om hur privatpersoners information delas och hanteras på internet, är en majoritet av svenskarna positiva till att dela med sig av personlig information. Dock är de flesta skeptiska till insamlingen. Detta visar en rapport som internetannonsörernas branschorganisation IAB beställt.

iab2

Rapporten är genomförd av byrån Insight Intelligence, som i sin tur lät TNS Sifo göra wn webbenkät bland 1 000 svenskar om hur de ser på att dela med sig av information. I rapporten har även ett 50-tal artiklar i ämnet analyserats.

– Den mediala rapporteringen har till stor del varit negativ och haft en hotfull ton med en hel del storebror ser-dig artiklar, säger Lukas Berg på Insight Intelligence.

Han tillägger:

– Medierna glömmer ofta bort att delad information i grunden är något gott och bidrar till forskning och sjukvård. Att dela information är samhällsfrämjande, men då måste man också få folk att fortsätta att dela med sig info.

* Medierna har gjort intryck bland respondenterna i undersökningen. 45 procent angav att medierapporteringen hade gjort dem försiktigare med att dela med sig av information på nätet. En lika stor andel angav att de inte hade påverkat av medierapporteringen. 7 procent kände inte till mediernas rapportering i ämnet.

* 54 procent angav att de inte är oroliga över information som kan utläsas ur surfande. 25 procent är oroliga. Av dem som är oroliga, bekymrar man sig mest över att det ska gå att få fram adress eller politisk åsikt.

* 36 procent var inte oroliga över att digitalt delad information skulle användas i syften de inte skulle bara bekväma med. 22 procent var oroliga för detta.

* 33 procent angav att det spelar roll om det är staten eller ett privat företag som samlar in personlig data. Av dessa angås flera att staten till skillnad från företag inte har vinstintressen i insamlad data. 52 procent ansåg att det inte spelar någon roll om det är staten eller företag som samlar in data.

* Underökningen visar att när det gäller insamling av data, då är förtroendet är störst för bankerna (65%), vårdföretagen (46%), försäkringsbolagen (43%) och kreditkortsföretagen (28%). I botten hamnar nyhetsmedier och sociala medier som har förtroende hos endast 4 procent av svenskarna.

* Mest bekväma är svenskarna med att dela med sig av personliga intressen (53%), adress (36%) och personliga åsikter/känslor (21%). Privata bilder, personnummer och politisk tillhörighet och inkomst är svenskarna betydligt mindre intresserade av att dela med sig av (12-18 %). Helst delar svenskarna med sig personlig information via papper (32%) jämfört med webb (10%).

* 62 procent tycker det är okej om delad information används till företags och myndigheters utveckling av generella produkter och tjänster. 22 procent tycker att det inte är okej. 85 procent tycker inte att det är okej om informationen används av tredje part. Endast 4 procent tycker att det är okej.

*En majoritet (60 %) ser den ökande datainsamlingen som något negativt. 16 procent ser det positivt. 77 procent skulle känna sig tryggare om det fanns tydlig information om vad den delade informationen användes till.

* Unga kvinnor är mest medvetna om vilken information som delas om dem. De oroar sig också mest. Äldre än är minst medvetna.

* De främsta incitamenten att dela med sig av information är att man får bättre produkter (53%) och service och bidrar till lösningar på samhällsproblem (74%). Bättre riktad reklam tycker 4 procent är ett intressant incitament.

 

– De flesta är ganska positiva till att dela med sig av information.  Men det finns en skeptiskism mot insamling. Inställningen beror på vem som samlar in vad och i vilket syfte informationen samlas in, sammanfattar Lukas Berg.

Och vidare:

– Svenskarna är inte bekväma när informationen samlas in ofrivilligt, men bekväma när de själva får dela information.

Därför är det viktigt att företag som samlar in information förklarar varför man gör det.

– Då kan folk relatera till det och känna att det finns ett värde. Det är viktigt hur man kommunicerar kring informationsinsamlingen. Gagnar det individen själv, en grupp eller samhället är det okej. Men gagnar det företag är det inte okej.

Vad är ditt råd till alla som driver egna kanaler när det gäller att hantera dessa frågor?

– Var så tydlig och transparent som möjligt med vad informationen ska användas till, även om det inte är smickrande. Hellre det än att det kommer fram i efterhand att information har blivit insamlad, säger Lukas Berg.

Tycker du internationella sociala medier som Facebook agerar på det viset?
– Nej, det är inte särskilt bra på det. Det har varit massor med skriverier om sekretessinställningar och att man inte äger materialet man lägger upp, har de inte alls varit tydliga med. Nu har de så stor makt att de inte behöver ta hänsyn till vad folk känner. Det kan man tycka är tragiskt.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...