Björn Owen Glad, marknadschef på Spoon, Alexandra Kindblom, redaktionell-och digitalchef på Intellecta Corporate och Oscar Johansson, vd för Glory Days ger sina spaningar inför det kommande året.
Björn Owen Glad, marknadschef på Spoon
Har du någon spaning för kommunikation i allmänhet och för content marketing i synnerhet inför 2015?
– De senaste åren har vi sett tydligt hur allt fler företag flyttar sina investeringar från traditionell marknadsföring till content. Den utvecklingen kommer att fortsätta under 2015. Kanske blir det ett ödesår för de traditionella reklambyråerna medan contentbyråerna avancerar och får större och bredare uppdrag. Vi kommer se fler företag som bygger hela sin kommunikation, oavsett kanal, kring sin content marketing-strategi.
Vad lämnar vi bakom oss?
– Det är alltid svårt att förutspå vad som kommer försvinna i framtiden, och sanningen är nog att utvecklingen inte alltid går så snabbt som vi gärna vill tro. Vi kommer fortfarande överösas med dålig kommunikation under 2015, och det kommer ställa än högre krav på de som vill nå ut genom bruset. När alla skapar content är det de företag som lyckas skapa det mest intressanta, relevanta och inspirerande innehållet som blir vinnare.
Kan du ge ett gått råd inför nästa kommunikationsår?
– Att skapa innehåll som mottagaren vill ta del av är, och kommer alltid vara, mitt viktigaste råd. Är innehållet tillräckligt bra, intressant och relevant kommer mottagaren inte bara ta del av det utan även söka upp det, dela med sig av det och bli en ambassadör för varumärket.
Alexandra Kindblom, redaktionell och digitalchef på Intellecta Corporate
Har du någon spaning för kommunikation i allmänhet och för content marketing i synnerhet inför 2015?
– Jag hoppas, kanske fåfängt, att nya buzz words och självklarheter förpackade i fikonspråk får lysa med sin frånvaro 2015. Jag tror att contentaktörerna mognar, blir duktiga på att sålla i material och att kvaliteten på olika typer av content fortsatt håller hög kvalitet framöver. Viktiga begrepp är, som alltid, nytta för målgruppen, avsändarens relevans och mätbarheten. Vi kommer att ifrågasätta om vi verkligen får den effekt vi vill ha.
Vilka metoder, kanaler och strategier tror du att vi överger?
– Vi lämnar inte några kanaler eller strategier bakom oss. Men vi blir hela tiden bättre på att justera och kanalisera och finnas på rätt sätt på rätt ställe. Många aktörer kommer under 2015 att ta fram en väl genomarbetad content-strategi som tydligt stärker verksamhetens målsättningar och samtidigt gör contentinvesteringarna kostnadseffektiva. Vi kommer att få se mycket av de mätbara aktiviteterna under nästa år och blir bättre på att följa content och spåra vilken faktisk nytta aktiviteterna gör.
Har du något gott råd att ge inför nästa år?
– Glöm inte bort vem du är som avsändare. Det är ett stort fokus på klickraketer och spridningsfrekvens. Men risken är stor att du ändå inte når just din målgrupp eller att de inte förstår att det är du som är avsändare. Bygg content tydligt utifrån varumärkets styrkor och identifiera inom vilka områden du har trovärdighet och börja där.
Oscar Johansson, vd för Glory Days
Har du någon content marketing-spaning inför 2015?
– Det har i vissa forum diskuterats om content marketing bara är en fluga, men jag tror att 2015 är året då marknadsförare kommer att förstå att det är den mest långlivade formen av marknadsföring och varken trend- eller konjunkturkänslig. Det fräcka namnet har nog i vissa fall gjort att folk tror att det är mer invecklat än vad det är. Publicera innehåll i egna kanaler som är intressant och relevant för din målgrupp. Mer avancerat än så är det inte.
Finns det något som präglat contentbranschen under 2014 som du tror kommer att försvinna?
– Ja, tanken om att content marketing är invecklat och krångligt och att det krävs oceaner av kunskap för att sätta igång. Jag hoppas också, för allt i världen, att alla förståsigpåare slutar att diskutera om vad som är och vad som inte är content marketing. Om någon stackars sneseglare vill kalla sin reklamfilm på TV4 för content marketing, låt denne göra det.
Kan du ge något bra tips?
– Simplicity is the key to success. Den enkla vägen är ofta den snabbaste vägen till framgång. För avancerade lösningar har förmågan att ofta flyga över huvudet på målgruppen.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...