En rapport från IDC, beställd av Tieto, visar att det snarare är de etablerade bolagen med kundbaser och starka varumärken som är disruptiva och vänder upp och ner på marknader än startup-bolagen.
Undersökningen heter ”Towards a data-driven future” och bygger på enkätintervjuer med beslutsfattare på stora och medelstora företag i Sverige, Norge och Finland.
IDC räknar med att mer än 50 procent av den globala ekonomin kommer att vara digitaliserad år 2021 och att tillväxten över samtliga branscher kommer att drivas av digitala satsningar.
Längst har Nordamerikanska företag kommit där 29 procent av bolagen har genomgått en digital transformation. I Norden ligger siffran på 16 procent. Svenska företag har kommit längre än finska som ligger före norska.
80 procent av beslutsfattarna som svarade på enkäten tror att de mest signifikanta förändringarna ännu inte har skett, 85 procent räknar med att byta affärsmodeller. Detta tyder på att de flesta nordiska företag ligger tidigt i sin digitala transformation.
Beslutsfattarna har också svarat på vilka teknologier de anser vara viktigast idag, ”inom kort” och ”på lång sikt”. Viktigast i dag och inom kort är sociala nätverk. På lång sikt ligger dataanalys i topp.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...