De två uppstickar-företagen Odyssey och Wiraya har undersökt hur mogna svenska företag är när det gäller att jobba med datadrivna kundresor.
Tanken var först att göra en kvantitativ undersökning på ett stort antal svenska företag.
– Men vi insåg att de hade svårt att förstå terminologin när vi testade undersökningen, säger Michael Jäderlind, vd på Odyssey, som specialiserar sig på att hjälpa företag att jobba med kundresan.
I stället har Odyssey och Wiraya sett till att ett djupintervjua ett25-tal digitalchefer och marknadschefer och liknande för en rapport som ska presenteras 30 november. Rapporten kallar de Swedish Martech Report.
Michael Jäderlind ger huvuddragen i rapporten:
– Framförallt är det på datasidan (databaser och avancerad analys) ganska omoget eller finns mycket att göra. Företagen har svårt att veta vad man kan och borde göra.
Varför är det omoget?
– Dels är det utvecklingen i dag som går väldigt fort med nya tjänster och produkter eller nya sätt att jobba med kundupplevelsen. Företagen behöver hjälp med att göra tekniska vägval och med att dra slutsatser av sina data och kunna agera på dessa i sina olika kanaler.
– Dels får digitalisering alldeles för lite budget på företagen. Vi skulle kunna ligga mer i fronten i Sverige om vi investerade lite mer.
– Företagen lider också av att de är organiserade i silos i stället för på ett sätt som ger bra kundresor.
Hur går bygget av Odyssey?
– Det tycker vi går fantastiskt. Vi har just tagit in tre personer från ett undersökningsföretag som finns på plats här i Sverige. Vi vill att uppdragsgivarna ska jobba med datadrivna strategier och då behöver vi stärka oss på insikt- och strategisidan, säger Michael Jäderlind, som tycker att Odyssey har hittat en egen nisch.
– När Boston (Consulting Group) och Accenture har varit och berättat vad företaget ska göra, kommer vi in och hjälper företagen att organisera sig och välja verktyg och plattform och så leder vi implementationen av transformationsprogrammen.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...