Statens medieråd i samarbete med Nordicom, vill öppna diskussionen om dold reklam riktad mot barn bortom branschen genom en ny bok som diskuterar ämnet utifrån olika perspektiv.

I den nya antologin ”Marknadsmässig Kurragömmalek? Barn, unga och dold” reklam diskuterar elva artikelförfattare sin syn på ämnet dold reklam riktad mot barn utifrån forskarens, journalistens, branschens och barnens perspektiv.

Boken är tänkt att fungera som diskussionsunderlag till utredningen Ett reklamlandskap i förändring som på, uppdrag från regeringen, ska se över konsumentskyddet och föreslå förändringar som kan stärka reklamskyddet.

I boken diskuteras bland annat hur barn och unga navigerar bland medieinnehåll och marknadsföring, annonsering, forskning om dold reklam, maktrelationer, influerare, spel och mobil, produktplacering och de juridiska ramarna.

De författare som medverkar i antologin är Martin Arvebro, Carolina Martínez, Gustav Martner, Erik Modig, Sakari Pitkänen, Helena Sandberg, Martin Söndergaard, Helena Söderman, Elisabeth Trotzig, Jessica Westin och Eva Wieselgren.

Redaktörer är Ulf Dalquist, forskningschef på Statens medieråd och Ingela Wadbring, föreståndare från Nordicom.

– Med boken vill vi främst sprida kunskap och att låta de inblandade sidorna få komma till tals. Det är ett fenomen som tidigare inte diskuterats i någon högre utsträckning bortom reklambranschen och det vill vi nu skapa utrymme för, säger Ulf Dalquist.

DU KAN LADDA NED BOKEN HÄR