Netflix tar sig in på den inofficiella listan över de mest besökta sajterna i Sverige.
I toppen rycker Youtube fram via en ökning på 3,2 procent jämfört med förra månadens mätning. Youtube har dock en bit kvar till Google.se och Facebook, som även denna vecka ligger i topp.
Aftonbladet passerar Microsoft-tjänsten Live på plats fem. Månadens mest dramatiska fall står Eniro för. Söktjänsten tappar 14 procent av sin räckvidd. Ökar mest bland de 30 största sajterna gör SVT Play, som ökar med 20 procent. DÅ har kanalen under perioden sänt både Melodifestivalen såväl som Skid-VM. Även arbetsförmedlingen och Pirate Bay ökar.
In på plats 24 går den amerikanska streamingtjänsten Netflix, med en räckvidd på 13 procent, jämfört med Instagram som kom upp i 12,9 procent. Nya på listan över de största sajterna är även Hemnet och Newsner.
Den officiella internetvalutan bygger på Kia Index, som ägs av Sveriges annonsörer. Där redovisar de sajter, som så önskar, statistik över exempelvis unika besök per vecka, baserat på mätningar via cookies.
För den som vill får en bild över hur det egentligen ser ut, med även sajter som inte redovisar sin statistik i Kia Index, går det att använda tjänster som Alexa eller Reach 50, som redovisar räckviddsandelar. Denna inofficiella och inte helt exakta listan visar en annan bild än Kia Index.


Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...