Det råder brist på tusentals utvecklare när näringslivet börjar koppla samman affärer med it och digitala möten med kunder och intressenter. De stora rekryteringsföretagen kartlägger talangerna från examensdagen och jagar it-jobbare utomlands, trots att de svenska kunderna helst vill kunna ha svenska som koncernspråk.
Beaconomist har pratat med fyra tunga aktörer inom it-rekrytering. De ger alla en ganska samstämmig bild över läget. Det råder akut behov av tusentals utvecklar som förstår mobilitet, utveckling av system som möter kunder och intressenter och om den våtaste rekryterardrömmen ska uppfyllas även kan design.

– Mer än något annat eftersöks just nu olika roller inom utveckling och/eller olika UX-roller. Det är applikationsdelen i kombination med mobilitet som blir större. Företag och organisationer utvecklar och förbättrar användbarheten, säger Mathias Linarfve, vd för Wise IT
Utveckling av appar driver på intresset för UX-utvecklare.
– Mobilitet överhuvudtaget med alla typer av devicer (terminaler) är en väldigt stark drivkraft.
Wise IT ser också att utvecklingen inom ”big data” skapar efterfrågan på specialistkompetens.
– Det gäller utveckling av databaser såväl som I/O (in/ut) som ser till att fakta presenteras på rätt sätt, säger Mathias Linarfve, vd för Wise IT och lägger till:
– Svårast är att hitta just nu är olika specialister inom BI/Datawarehouse som SQL-databasutvecklare med inriktning på tuning och optimering, eller personer som kan utveckla användarupplevelser (UX, user experience) i kombination med kunskaper i Java-skript eller med erfarenhet av både frontend- och backendutveckling. Även traditionella java och Dotnet utvecklare med konsultprofil är svåra. Resterande kompetenser hittar vi.
Wise IT har en hel palett av metoder att ta till för att klara konkurrensen om it-arbetarna med rätt kompetens.
– Till generalistroller samt chefsbefattningar får vi ansökningar via annonser men även tips från Alumni eller egna konsulter. Till specialistroller får vi använda oss av search (uppsökning) och vi tittar också utanför Sverige. Vi har flertalet externa nätverk och forum där vi aktivt söker upp kandidater som vi bygger relation med. Vi gör flera rekryteringsresor till olika europeiska länder för att på plats screena kandidater. Utöver detta arbetar vi naturligtvis även med att underhålla våra egna databas och kompletterar därefter den med flertalet öppna databaser. Vikten av detta ökar hela tiden då det gäller att komma åt de icke aktivt arbetssökande. Det gäller att använda alla tillgängliga verktyg för att hitta kandidater som inte har hittat till oss eller våra kunder.
Linkedin överutnyttjas i rekryteringssyfte, tycker Mathias Linarfve.
– Är du en duktig utvecklare, finns det risk att du blir kontaktad av en massa företag i både relevanta och mindre relevanta ärenden. För oss gäller det att vara professionella och inte gå ut för hårt när vi kontaktar den här gruppen. Att presentera en potentiell roll innan du vet om kandidaten är relevant och/eller mottaglig är inte professionellt. Helst vill du få frågan från kandidaten och att kandidaten därefter själv är beredd att göra sig omaket att svara på exempelvis en assesment (skriftliga frågor om faktisk kompetens) för att verkligen bevisa sin motivation. Sena kandidatavhopp i en rekryteringsprocess är mardrömmen.
Vilka är era konkurrenter?
– Konkurrensen är benhård. Dels finns de stora internationella it-företagen, sedan har du mäklarna och dessutom en mängd specialistbolag. Utöver detta är trenden tydlig i att alltfler blir egenkonsulter och utöver detta finns de traditionella stora rekryteringsföretagen. De största konkurrenterna är annars företagen med egna HR-avdelningar och som rekryterar själva.
Hur gör ni för att vinna i konkurrensen om de mest eftersökta kompetenserna?
– Sättet att vinna är att alltid vara väldigt professionell och lyhörd och vara tydlig förutsättningarna för ett uppdrag. Det går inte att undanhålla info. Vi uppmanar våra kunder att vara transparenta om berätta om saker som karriärmöjligheter, vilka utvecklingsmetoder som används och arbetsmiljön. Ett utav mervärdena av att använda ett rekryteringsföretag är att rekryteringskonsulten skall kunna ge råd och vara ett bollplank åt både kunden och kandidaten.
Hur ser efterfrågan ut?
– Digitaliseringen har verkligen slagit igenom och nu när investeringsviljan ökat innebär det att alla söker it-kompetens. Det saknas 30 000 utvecklare i år och det kommer att vara dubbelt så många inom två år. Samtidigt utbildas det för få, det finns också ett motstånd mot nyutexaminerade då det är specialister man söker vilket gör det svårt för många att komma in i rätt roll. Dessutom ser vi ett tapp av utvecklare som går till förvaltning. Ska vi (Sverige) klara vår konkurrenskraft, blir vi helt beroende av professionell inflyttning, bättre kompetensutveckling och mentorskap av nya talanger utan erfarenhet.
En kraftfull rekrytering av utvecklare från andra länder ställer krav på företagen som anställer dem, men även på rekryteringsföretag som Wise IT.
– Vår framtid ligger i att professionellt kunna bygga den här typen av nätverk. Företagen måste kanske lära sig att leva med ett annat grundspråk än svenska. Vi har själva anställt folk som inte kunde ett ord svenska. Det går alldeles utmärkt.
Wise IT, som även har konsulter för uthyrning, omsatte under år 2014 130 miljoner kronor på 169 anställda, och räknar med ökande affärer inom it-rekrytering.
– Vi har haft en bra utveckling det senaste året. Vi gör ett starkt första kvartal och kvartal två ser positiv ut. Men den klassiska tekniker delen med supporttekniker på plats krymper på grund av outsourcing och att mer av driften flyttas till molnet.
Om kandidater ska vara gångbara på it-marknaden de närmaste fem åren, vad ska de kunna då?
– Affären! IT som en del av affären blir allt viktigare och vill du göra karriär så handlar det om att komma allt närmare själva affären (hos kunderna). Och eftersom affärsperspektivet blir viktigare så blir den mänskliga aspekten/kompetensen viktigare för våra kunder och det är just personliga egenskaper vi är duktiga på att matcha mot våra kunders rekryteringsbehov, säger Mathias Linarfve, vd för Wise IT.
Dfind IT, ett dotterbolag till Proffice, rekryterar it-kompetens till allt från storföretag till startups och digitala byråer.

– Det är högtryck på it-kompensmarknaden. Och det har det varit ända sedan jag började med it-rekrytering för sex år sedan. Det är brist på kompetens som kunderna vill ha och för konsultbolagen har det blivit en flaskhals att anställa, säger Daniel Setterwall, affärsområdeschef Dfind, som omsatte 324 miljoner kronor under 2013.
På företagets hemsida finns 120 lediga jobb. Det är framförallt två kompetenser som efterfrågas.
– Det som är svårast att hitta är systemutvecklare inom Java och Dotnet (en utvecklingsmiljö för Microsoft Windows). Det är en stor efterfrågan, men också ett lite utbud. Det finns för få utvecklare och alla sitter i dag på bra jobb. Så vår utmaning är att attrahera dem och få dem att hoppa på andra uppdrag.
UX-utvecklare som kan både programmering och design är absolut högvilt.
– Den kombon är inte lätt att hitta.
Varför är efterfrågan på it-kompetens så stor just nu?
– It är ett viktigt stöd för nästan alla typer av företag i dag. För tio år sedan var det inte lika självklart. I dag är it en del av affären. Affären kan utvecklas med it och då måsta man ha systemutvecklare.
Efterfrågan påverkar lönesättningen, en nybakad utvecklare från skolan har 30 000 i lön per månad, men kommer snabbt upp i 35 000 för att landa på 50 000 kronor för de vassaste utvecklarna, berättar Daniel Setterwall.
– Det är ett tryck uppåt på lönerna och det finns förhandlingsmöjligheter för en duktig utvecklare. I Sverige finns ändå en kultur som gör att lönerna inte ökar och differentierar sig så mycket.
Vad krävs för att vara en gångbar kandidat framöver?
– Att visa ett genuint tekniskt intresse och ha koll på nya tekniker och labba själv, burkar vara väldigt uppskattat. I dag är det en självklarhet att jobba agilt och ha ett öppet mindset för snabba cyklar och jobba med utvecklingsmetoder som Scrum, säger Daniel Setterwall.

Carl-Magnus Björk, är utvecklingschef på Experis, om omsatte 1,2 miljarder kronor år 2013. Han skulle kunna anställa 100, rentav 1 000 it-proffs. Om de fanns att tillgå.
– Framförallt efterfrågas specialistkompetens inom avancerad systemutveckling och teknisk projektledning för de stora plattformarna och med moderna verktyg knutna till internt. De som kan moderna verktyg har klarat sig bra under de senaste åren jämfört it-jobbare som förvaltar de gamla systemen.
Typiska kunder som efterfrågan it-kompetens från Experis är företag som har mycket kontakter med konsumenter och offentliga aktörer som har mycket kontakter med medborgare.
– De är svåra att hitta. It-branschen har traditionellt många som arbetar med stora administrativa lösningar. Där finns det bra tillgång på folk. Men i dag krävs andra kompetenser och det finns folk inom it som har svårt att få jobb. De stora it-företagen gör sig av med folk i stora mängder.
Hur påverkar kompetensbristen lönerna?
– Lönerna går upp, men generellt är det inget jättetryck. It är en mogen bransch.
Hur gör ni för att klara konkurrensen från alla anda som vill rekrytera it-kompetens?
– Vi jagar på nätet för att hitta kompetenserna som behövs. Det är i olika forum vi lär känna medlemmarna i gruppen med rätt kompetens. Det är inte som förr i tiden då man satte ut en annons.
Ni är inne och spionerar på utvecklare i forum. Tycker de verkligen om det?
– Ja. Det tror jag. Det är en möjlighet för dem att få jobb. Våra specialister kartlägger dem redan när de kommer från skolan och olika projekt.
Även Experis importerar it-proffs till Sverige inte minst med hjälp av att Experis har ett nätverk över världen.
– Vi har processer för att jaga över landsgränserna. Vi jagar i Östeuropa, men även i Indien och på annat håll. Men ånga svenska företag vill fortfarande prata svenska u utvecklingsprojekten. Svenska företag måste bli bättre på att jobba internationellt på engelska för att kunna tillgodogöra sig andra länders kompetens.
Vilka konkurrerar ni med?
– Hela it-branschen, de stora konsultbolagen, bemanningsföretag och levantörer som agerar brokers.
Vad krävs för att vara en gångbar kandidat de närmaste åren?
– Du ska satsa på spetskompetens inom några områden där du ser at det finns efterfrågan men ändå göra dig så bred att du kan byta efterhand och var flexibel. Jobba gärna som konsult och skaffa så att du kan skaffa ny kunskaper inom nya områden.

Patrick Hansson är vd på Ajilon Consultants.
– Generellt sett saknas det seniora utvecklare och seniora testare i Sverige, säger han.
Saknas det UX-utvecklare?
– Ja, absolut, det råder en stor brist på kompetens inom alla programspråk så som Java och Dynamics. Det finns en särskilt stor efterfrågan av Dynamics-utvecklare. För att hitta dessa personer behövs ett stort och bra nätverk. Det kan vara relevant att titta på internationella kandidater. Jag vill poängtera att utmaningen inte bara utgörs av att hitta kompetensen, det är avgörande att man som företag har en intressant profil som attraherar den.
Hur hittar ni den här typen av kompetens?
– Vi hittar den i sociala medier, alla typer av digitala nätverk är av största vikt. Som i många andra fall så är personliga kontakter också väldigt viktiga. Ajilon är en del av Adecco Group som är ett stort internationellt rekryteringsföretag. Där med har vi internationell mobilitet och kan hjälpa företag att flytta kompetens över landgränserna.
Vilka är era konkurrenter?
– När det gäller rekryteringar inom it konkurrerar vi främst med Manpowers it-bolag Experis.
Hur mycket omsätter ni på den här typen av rekryteringar?
– Jag skulle säga att Adecco Group omsätter ungefär 300-350 miljoner kronor på rekryteringar och konsulttjänster inom it.
Om man ska vara gångbar på it-marknaden de närmaste fem åren, vad ska man kunna då?
– It-marknaden har gått igenom en stor förändring de senaste åren. Från att ha varit i behov av förhållandevis enkel, bred kompetens krävs nu väldigt specifik kunskap inom infrastruktur och utveckling. Detta i kombination med yrkeslivserfarenhet gör att man blir väldigt eftertraktad. Enklare tjänster flyttar till låglöneländer, säger Patrick Hansson.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...