I en undersökning från Cision får journalisterna ranka de teknologier de tror kommer att förändra arbetet mest för dem.
Högst på listan av de alternativen som Cision bjöd på AI till trafikanalys och uppdaterade algoritmer i sociala medier. Alltså funktioner som har mer med distribution än produktion av redaktionellt innehåll att göra.
Enkäten besvarades av 180 svenska journalister.
ranking
1. Uppdaterade algoritmer i sociala medier: 30 procent
1. Maskininlärning/AI för back end, som analys av trafik och innehållsprestanda: 30 procent
3. Bättre och billigare video-produktion: 21 procent
4. Maskininlärning/AI för front end, för till exempel automatisering av artiklar: 14 procent
5. Röstigenkänning: 4 procent

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...