Beaconomist har den här veckan försökt att ta reda på vilka företag som har contentchefer, vad dem ansvarar för och hur de jobbar. Det visade sig var lättare sagt än gjort.
Albert Lannerstad är webbstrateg och organisationskonsult. Han hjälper företag designa och utveckla sin digitala närvaro. Dessutom håller han kurser i samarbete med branschorganisationen Sveriges kommunikatörer. Ett bra ställe börja på för att samla ledtrådar om contentchefens eventuella intåg på marknadsavdelningen.
– Det blir fler och fler som jobbar specifikt med det vi kallar content eller värdefullt innehåll. Men det behöver inte betyda att någon får titeln contentchef. Det kan lika gärna innebära att någon eller flera av de befintliga marknadspersonerna får ansvaret. Möjligtvis har större organisationer nytta av att ha en contentchef, någon som dedicerar all sin tid åt innehåll, säger han.
Hur många företag har en contentchef i dag?
– Jag har inga siffror på det men det är en tydlig trend att ägna sig mer åt content.
På vilket sätt ritar contentchefen om marknadsavdelningen? Behöver webbredaktörer, marknadschefer och sociala medier-ansvariga känna sig oroliga?
– Jag tror inte att några contentchefer ersätter andra roller. Innehållsmarknadsföring växer fram parallellt med till exempel sociala medier. Vi kommer fortsätta att betona innehållet och det kommer att bli ännu mer väsentligt. Det kommer att bli mer centralt för alla som jobbar med kommunikation.
Det visade sig att Albert Lannerstad visste vad han pratade om. När Beaconomist ringde runt för att prata med contentchefer om hur de ser på sin roll var det lätt att fastna redan i växeln. Svaren var konstant nekande men varierade ”Marknadschefen ansvarar för innehållet i våra egna kanaler”, ”På Ica delas contentproduktionen upp mellan våra webbredaktörer” ”Contentchef? Vi har en concept manager”.
Få företag hade alltså någon med just titeln contentchef. Oftast verkar ansvarsområdet delas mellan marknadschefen, en chef för digitala kanaler och en person som är huvudansvarig för sociala medier. Däremot verkar content manager-titeln förekomma hyfsat ofta i startup-världen. En bransch där nästan all marknadsföring sker genom bolagens egna kanaler, den egna produkten räknas ofta som en av dem.
Till slut fick Beaconomist tag i Johanna Öden, digital contentchef på resebolaget Tui Nordic, tidigare Fritidsresor i Sverige.
Vilka är dina främsta arbetsuppgifter?
– Mitt ansvar är produkttexter för hotell, resmål, destinationer och utflykter. Mitt team skriver och underhåller alla texter och lägger även ut dem på webben. Dock inte bild och film, som ligger under marknadsavdelningen. Vi arbetar nordiskt och alla texter översätts till norska, finska och danska, säger Johanna Ödén.
Hur ser din roll ut i förhållande till marknadschefen, sociala medier-chefen och webbredaktören?
– Jag har lite att göra med marknadschefen som ansvarar för bland annat kampanjer inom olika medier, men inte främst webben. Webbredaktörerna arbetar vi ganska nära med, då kunden ska få en helhet gällande till exempel olika erbjudandesidor som görs av webbredaktörerna men vi feedar in synpunkter.
Vad är unikt med att vara content manager?
– Vi är mer produktorienterade och kan hjälpa till att ta fram lämpliga hotell för till exempel par eller golfare. I sociala medier tipsar vi om olika resmål eller hotell som sticker ut. Ibland instagrammar vi själva när vi är på resande fot. Att vara content manager bygger på att ha ett stort team. Då vi jobbar med produktinnehåll behöver vi samarbeta med extremt många funktioner och avdelningar, både i Norden men även i hela världen.
Har du någon spaning? Blir contentcheferna fler?
– Content som begrepp används idag på ett helt annat sätt än för några år sedan, men det finns ingen definition som alla arbetar efter. Jag tror att contentchefer kommer att öka, då som sagt alla säger att det är så viktigt med content, men att det ganska snabbt kommer att ändras och bli mer specifikt igen då content manager är en väldigt luddig titel. Istället går vi nog tillbaka till mer specifika titlar som är lättare att förstå.
Vad är den största utmaningen på din post?
– Frågar man tio olika personer vad de tror, får man lika många svar. Samtidigt pratar alla om att content blir viktigare och viktigare, utan att det egentligen finns någon regel för vad det är. Dessutom ställs större och större krav på detaljer idag än tidigare. Vår kunder vill veta exakt vilken typ av sängar det är på hotellet, vad de kommer att se när de tittar ut genom hotellfönstret, och gärna se på en karta över var rummen ligger exakt, vilka rätter som serveras i restaurangen och de vill ha information om när informationen ändras. Vilket är en utmaning.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...